Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Interpelace / Odpověď předsedy vlády České republiky na ústní interpelace...

[01.01.1970]

Odpověď předsedy vlády České republiky na ústní interpelace místopředsedy Poslanecké sněmovny České republiky Ivan Langera ve věci odškodňování klientů zkrachovalých makléřských firem

V Praze dne 12. Května 2003

Čj.: 28614/03-KPV

Vážený pane poslanče,

odpovídám na Vaši ústní interpelaci ve věci odškodňování klientů zkrachovalých makléřských firem, přednesenou na 14. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

K první otázce Vaší interpelace nejprve velmi stručně zrekapituluji problematiku Garančního fondu obchodníků s cennými papíry a odškodňování klientů zkrachovalých makléřských firem.

Jak už jsem uvedl v odpovědi na Vaši únorovou interpelaci na toto téma, zkrachovalo v období mezi květnem 2001 a srpnem 2002 celkem pět obchodníků s cennými papíry. Byli to Private Investors, Bradley, Rosenblatt&Company, KTP Quantum, PROFIN CB a FINNEX Praha. Zkrachovali v době, kdy již byla v zákoně o cenných papírech zakotvena úprava systému pojištění zákazníků obchodníků s cennými papíry.

Z hlediska výše náhrad a zejména počtu postižených zákazníků jsou rozhodujícími kauzy obchodníků KTP Quantum a Private Investors. Počet zákazníků je u KTP Quantum cca 29000, u Private Investors. cca 2500.

Úprava Garančního fondu obchodníků s cennými papíry byla do zákona o cenných papírech zakotvena zákonem č. 362/2000 Sb., kterým se mění zákon o cenných papírech. Novela nabyla účinnosti 1.1.2001. Tyto úprava je v souladu s čl. 2 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/9/ES, podle něhož "každý členský stát zajistí, aby na jeho území byl zaveden jeden nebo cíe programů pro odškodnění investorů".

Současná zákonná úprava stanoví v § 81 d odst. 3, že pokud prostředky Fondu nepostačují k vyplacení zákonem stanovených náhrad zákazníkům obchodníků s cennými papíry, poskytne 50 % potřebných peněžních prostředků do Fondu stát ve formě návratné finanční výpomoci a zbývajících 50 % prostředků bude kryto bankovním úvěrem. Tato úprava byla navržena analogicky s úpravou v zákoně č. 21/1992 Sb., o bankách.

Je třeba konstatovat, že ve vládním návrhu zákona č. 362/2000 Sb. bylo uvedeno, že základem pro výpočet příspěvků obchodníků do Fondu bude hodnota zákaznického majetku, vykázaného v účetnictví. Při projednávání v rozpočtovém výboru byl podán a plénem sněmovny přijat pozměňovací návrh, který změnil vládní návrh zákona v tom smyslu, že základem bude pouze hodnota majetku vykázaného v rozvaze a tato úprava vedla k tomu, že příspěvky obchodníků do Fondu z rok 2001 činily pouze 5,2 mil. Kč.

Další novela zákona o cenných papírech v roce 2002 vrátila do zákona původně navrhovaný termín "účetnictví" a současně se změnila i sazba - návrh ministerstva financí byl 0,025 %, po projednání ve Sněmovně byla schválena sazba dvaapůlkrát nižší, tedy 0,01 %. Tato změna znamenala, že výše vybraných příspěvků za rok 2002 se zvýšila jen nepatrně - Fond získal na příspěvcích 5,7 mil. Kč. Je evidentní, že snížení navrhované sazby, které Sněmovna schválila, navrženou změnu v podstatě eliminovalo.

Finanční situace Fondu je nadále velmi špatná a Fond není schopen z příspěvků vybraných od obchodníků náhrady vyplácet. Proto požádal v loňském roce prostřednictvím ministra financí stát o návratnou finanční výpomoc na výplatu náhrad pro zákazníky Privat Investors a Bradle, Rosenballt&Company ve výši cca 169 mil. Kč (50 % předpokládaných náhrad).

Výše návratné finanční výpomoci, o kterou požádal Garanční fond, tj. 169 mil. Korun, překračuje kompetence ministra financí. Hranice, do níž je ministr financí usnesením vlády č. 1097/01 zmocněn uskutečňovat z vládní rozpočtové rezervy nezbytné výdaje, které nejsou zajištěny v rozpočtech jednotlivých kapitol státního rozpočtu, je 50 mil. Kč. Proto ministr financí předložil žádost Fondu na jednání vlády.

Garanční fond dále požádal o zahrnutí prostředků na návratnou finanční výpomoc ve výši 50 % předpokládaných náhrad pro zákazníky společností KTP Quantum v roce 2003 ve výši cca 900 mil. Kč. Při projednávání návrhu státního rozpočtu ve sněmovně došlo ke zahrnutí požadavku Fondu do kapitoly Všeobecná pokladní správa ve výši 750 mil. Kč. O uvolnění těchto prostředků dosud Garanční fond nepožádal.

Vláda žádost Garančního fondu o poskytnutí 169 mil. Kč projednávala dne 6. listopadu 2002. Jednání přerušila s tím, že je dokončí po projednání "Analýzy fungování dohledu na kapitálových trhem ve fázích vzniku rizika selhání dohledu Komise pro cenné papíry včetně opatření přijatých k aktivizaci dohledové činnosti Komise", kterou předloží předseda Komise pro cenné papíry prostřednictvím ministra financí.

Po předložení této Analýzy vláda znovu žádost projednávala dne 29. ledna 2003. Po rozsáhlé diskusi k tomu bodu vláda Analýzu vrátila k přepracování a uložila předsedovi Komise pro cenné papíry zvýšit dohledovou aktivitu Komise pro cenné papíry, zejména z hlediska zintenzivnění dohledu na subjekty, jejichž podnikatelská činnost zahrnuje vyšší tržní rizika.

Přepracovaná analýza Komise byla vládou projednána 19. března a vláda ji vzala na vědomí. O žádosti Garančního fondu obchodníků s cennými papíry na tomto jednání nerozhodla.

Prezidium Komise pro cenné papíry rozhodlo podle § 81 c odst. 11 zákona o cenných papírech o prodloužení lhůty pro zahájení výplat náhrad zákazníkům KTP Quantum o tři měsíce, tj. do 21.6.2003.

A nyní ke druhé otázce Vaší interpelace. Fond vznikl podle směrnice, která je zaměřena na ochranu investora, nikoli na garanci investic. Podle směrnice není stát povinen přispívat do Fondu, je povinen pouze zajistit existenci systému.

Doposud nejsme členskou zemí Evropské unie, takže výše odškodnění ve výši 20 000 EUR není prozatím pro Českou republiku závazná. V zákoně o cenných papírech byla novelou č. 362/2000 Sb., stanovena výše odškodnění maximálně na 400 000 Kč.

Samotný princip a mechanismus odškodnění byl do zákona včleněn v rámci nutnosti harmonizace českého práva s právem Evropské unie. V rámci aplikace směnice č. 97/9/ES jsme zavedli program pro odškodnění investorů na velmi velkorysé úrovni, pro jejíž stanovení nebyly k dispozici žádné potřebné údaje a nebyla provedena žádná ekonomická analýza ve směru možností naplnění Fondu v relaci k úrovni odškodnění. Ministerstvo financí doporučovalo nejprve provedení potřebných analýz a teprve poté zavedení systému odškodnění na současné zákonné úrovni, tj. 90 % z hodnoty zákaznického majetku, nejvyše však 400 000 Kč.

Povinností státu je zavést systém odškodnění, ale není jeho povinností tento systém financovat. Udržování systému by mělo být především věci obchodníků s cennými papíry. Ministerstvo financí připravuje nový zákon o podnikání na kapitálovém trhu. V návrhu tohoto zákona je nutno připravit zákonnou úpravu tak, aby tento systém byl životaschopný i bez výpomoci státu.

Na závěr bych ještě znovu upozornil, že poskytnutí návratné finanční výpomoci ve výši 50 %, je v podstatě nenávratné. Vzhledem k výši příspěvků obchodníků s cennými papíry bude splátkový kalendář v desítkách let.

S pozdravem

Vážený pan

MUDr. Mgr. Ivan Langer

Místopředseda Poslanecké sněmovny

Praha