Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Interpelace / ODPOVĚĎ MÍSTOPŘEDSEDY VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY A MINISTRA...

[01.01.1970]

ODPOVĚĎ MÍSTOPŘEDSEDY VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY A MINISTRA SPRAVEDLNOSTI ČESKÉ REPUBLIKY PAVLA RYCHETSKÉHO NA INTERPELACI IVANA LANGERA VE VĚCI PERSONÁLNÍ SITUACE STÁTNÍCH ZASTUPITELSTVÍ

V Praze dne 18. prosince 2002, M-1846/2002

Vážený pane místopředsedo,

v odpovědi na Vaši interpelaci musím hned v úvodu souhlasit s tím, že současné personální obsazení státních zastupitelství je nepříznivé. Po navýšení plánovaných počtů na 1.250 státních zástupců ke dni 1.1.2002 činil ke dni 1.10.2002 jejich evidenční stav 987 státních zástupců, tj. 79 % plánu.

V nejbližší době by již nemělo dojít ke změnám stanoveného plánovaného stavu státních zástupců, nebo byl dostatečně navýše s ohledem na novelu trestního řádu a na rozšíření kompetencí státních zastupitelství i do dalších oblastí činnosti.

Nejvýznamnějším úkolem je naopak naplnění plánovaného počtu novými státními zástupci. Jejich hlavní zdrojem jsou především právní čekatelé, kteří prošli náročným výběrovým řízením a absolvovali přípravnou službu, na jejíž závěr složili odbornou zkoušku a jsou jmenování do funkcí státních zástupců. Ve svém podání sám poukazujete na význam postavení státního zástupce, což znamená, že i příprava právního čekatele na toto významné povolání musí být kvalitní. V té souvislosti zdůrazňuji, že v případech, kdy lze právnímu čekateli započítat jinou právní praxi z období před nástupem do funkce čekatele a umožnit mu složení závěrečné zkoušky a uvedení do praxe co nejdříve, jsem velmi vstřícný právě s ohledem na nepříznivé obsazení státních zastupitelství.

Pokud se týče výběrového řízení na funkce justičních i právních čekatelů, jsem přesvědčen, že bylo vždy konáno s největší odpovědností. Konkrétní způsob výběru uchazečů byl stanoven ve snaze zabránit osobním vlivům při výběru uchazečů a zaručit rovnost podmínek ve všech fázích výběrového řízení. Zcela na místě je i psychologicko-diagnostický test, jehož cílem je zjistit, zda uchazeč splňuje osobnostní předpoklady pro výkon funkce soudce nebo státního zástupce. Vzhledem k tomu, jaké nároky jsou na tyto funkce kladené, s přihlédnutím k odpovědnosti za výkon soudnictví a výkon kompetencí státního zastupitelství, kdy se navíc do budoucna budou tyto nároky nepochybně dále zvyšovat, i v souvislosti s budoucí bezprostřední provázaností právního řádu České republiky s právem Evropské unie bylo posouzení osobnostních předpokladů svěřeno zkušeným psychologům. Osobnostní předpoklady jsou považovány za zásadní kritérium pro posouzení budoucí schopnosti uchazečů obstát při plnění náročných úkolů při výkonu soudnictví a kompetencí státního zastupitelství. Při rozhodování o výsledcích výběrového řízení jsou však výsledky psychologicko diagnostických testů jedním z podkladů pro konečné rozhodnutí.

Od letošního roku je výběrové řízení na funkce právních čekatelů opět v kompetenci krajských státních zastupitelství. V tomto novém výběrovém řízení mohou krajská státní zastupitelství celkem přijmout 224 právních čekatelů. Do výběrového řízení se přihlásilo 24 uchazečů, z toho 23 se nedostavilo k pohovoru a 13 jich výslovně odstoupilo. Výběrového řízení se tak zúčastní pouze 198 uchazečů, tudíž i kdyby všichni úspěšně absolvovali náročné výběrové řízení, nepodaří se krajským státních zastupitelstvím, zvláště některým, naplnit stanovené plánované počty. I z toho vyplývá, že krajská státní zastupitelství by měla v této oblasti vystupovat mnohem aktivněji než dosud, měla by získávat zájemce o funkce právních čekatelů již na fakultách (seznamovat studenty s prací státního zástupce, nabízet studentům praxe apod.) a vedle toho musí vyhledávat uchazeče o funkce státních zástupců i z řad právníků z jiné praxe, zejména z řad advokátů. V tomto směru mají krajská státní zastupitelství ještě značné rezervy a měla vy svoje úsilí ve vyhledávání uchazečů z jiné právní praxe zintenzivnit.

Doplnění sboru státních zástupců není úkolem jednoduchým a jednorázovým, naopak, jedná se o složitý a dlouhotrvající proces a na této skutečnosti nic nezměníme. Musíme především pokračovat v systematickém výběru a přípravě právních čekatelů za předpokladu spolupráce všech zúčastněných složek.

Pokud jste se zmínil v úvodu interpelace o problémech zejména v západních a severních Čechách, v Ostravě nebo u Obvodního státního zastupitelství pro Prahu 1, nesdílím Vaše obavy, že by hrozil aktuální kolaps jejich činnosti. Při signálech o problémech u některých státních zastupitelství se ministerstvo snaží účinně napomoci, přesto nejvážnějším důvodem problémů zůstává nedostatečné obsazení státních zastupitelství a jedině jeho zlepšením dojde k vyřešení i Vámi zmiňovaných problémů. Příkladem může být právě Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 1, kde do plánovaného počtu 24 státních zástupců chybělo k 1.10.2002 pět státních zástupců. V následujícím období se podařilo po zápočtu předchozí právní praxe a složení závěrečné zkoušky jmenovat jednu právní čekatelku do funkce státní zástupkyně a přidělit ji k tomuto zastupitelství. Dvě uchazečky z jiné právní praxe jsou v současné době již navrženy ke jmenování s kladným doporučením a s dalšími dvěma uchazečkami z jiné právní praxe Městské státní zastupitelství v Praze intenzivně jedná a jejich jmenování lze podle dosud zjištěných skutečností rovněž předpokládat.

Obšírnou odpověď považujte, prosím, za zdůvodnění dalšího postupu Ministerstva spravedlnosti. Nelze označit konkrétní opatření k odvrácení nepříznivého stavu u státních zastupitelství. K jeho odstranění budeme i nadále pokračovat v intenzivní činnosti na úseku výběru a přípravy právních čekatelů a to v úzké spolupráci se všemi zainteresovanými složkami.

S pozdravem