Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Interpelace / Ústní interpelace na ministra vnitra České republiky PhDr....

[01.01.1970]

Ústní interpelace na ministra vnitra České republiky PhDr. Václava Grulicha ve věci odvolání ředitele východočeské krajské policejní správy dr. Františka Floriana

MUDr. Mgr. Ivan Langer:

Vážený pane ministře,

před několika dny jste odvolal, nebo policejní prezident odvolal, z funkce ředitele východočeské krajské policejní správy dr. Františka Floriana. Nebudu tuto kauzu obšírně komentovat, nicméně chci připomenout, že šlo o ředitele krajské správy, která dlouhodobě zcela jednoznačně a výrazně prokazovala nejúspěšnější výsledky, pokud jde o objasněnost trestné činnosti a výši nápadu trestné činnosti obecně. Vzhledem k času jsem nucen položit své otázky bez obšírnějšího vysvětlování celého případu.

Nyní tedy otázky, na které bych rád znal vaši odpověď.

Za prvé - můžete prosím uvést přesný důvod, proč byly personální změny v naší policii zahájeny odvoláním ředitele policejní správy, která dlouhodobě dosahuje nejúspěšnějších výsledků? Přiznám se, že důchodový věk je pro mě argument nepříliš uspokojivý při pohledu na věkové složení naší vlády. Byl-li důvodem odvolání důchodový věk, je to důvod, který je dlouhodobě znám. Proto se ptám, zda byl již v okamžiku rozhodnutí o odvolání ředitele Floriana znám jeho nástupce nebo zda bude teprve hledán. V této souvislosti by mě zajímal váš názor na stanovisko některých představitelů hradecké sociální demokracie, kteří se netají tím, že hledají vhodnějšího kandidáta na místo odvolaného ředitele pana Floriana. Poslední otázka, která by mě nyní zajímala, je, zda můžete přiblížit, na čem je založena koncepce střídání a vyměňování čelných funkcionářů policie policejním prezidentem Kolářem, jak o ní hovořil a jak ji avizoval.

Děkuji za vaše odpovědi.

 

PhDr. Václav Grulich:

Paní předsedající, pane poslanče, dámy a pánové,

byly na toto téma celkem přihlášeny čtyři interpelace, dvě na předsedu vlády Miloše Zemana, jedna jmenovitě na mě naprosto ve stejném znění a další, která byla stažena, byla zaměřena trochu šířeji, ale nepochybně se týkala i tohoto předmětného problému. Samozřejmě že tak, jak odpovídal premiér české vlády minulý týden, nezbytně v této věci jsem nucen odpovídat i já. Nevím, jestli pan poslanec Langer nebyl spokojen s vysvětlením, které zaznělo z úst premiéra. Dobře, probereme tuto otázku ještě jednou, má na to právo, ale předem upozorňuji, že má sdělení a má zdůvodnění pochopitelně nemohou být jiná než zdůvodnění, která zde přednesl premiér.

Pan poslanec Langer začal úvodem, že před několika dny jsem odvolal z funkce ředitele Východočeské správy policie plk. Floriana. Pak se opravil, že jsem to potvrdil. Musím říci, že já jsem nikoho neodvolal a neodvolávám, protože to je samozřejmě ve velitelské kompetenci policejního prezidenta. To člověk, který se chce zabývat bezpečností státu a policií zejména, pochopitelně musí vědět.

Pan poslanec Langer si přeje uvést důvod, proč k odvolání došlo, a to v kraji, který dosahuje nejlepších výsledků. Musím říci, že nešlo o ojedinělé odvolání jednoho jediného funkcionáře. Policejní prezident plk. dr. Jiří Kolář na své poradě s řediteli Policie ČR, správ krajů a správy hlavního města Prahy, která byla konána 13. ledna 1999 v Praze, vyhlásil své personální opatření, které směřuje k tomu, aby policisté zařazení na funkcích, kde pobírají příplatek za vedení a vznikl jim nárok na přiznání starobního důchodu, setrvali ve své funkci nejdéle do konce kalendářního roku, ve kterém jim nárok na starobní důchod vznikl, u rehabilitovaných policistů pak ještě o rok déle. Na této poradě policejní prezident uvedl, že takto bude postupovat ve vztahu k policistům, kteří jsou v jeho personální pravomoci. Současně doporučil zvážit uplatnění tohoto postupu i ze strany ostatních služebních funkcionářů s personální pravomocí.

S přesným zněním zápisu z této porady jsem se seznámil, tak jako se zápisy všech dalších porad, které se tohoto tématu týkaly. Na další poradě 3. února 1999 policejní prezident upřesnil své stanovisko v tom směru, že nemá námitek, aby policisté, kterým vznikl nárok na přiznání starobního důchodu, setrvali nadále ve služebním poměru, avšak v jiných než řídicích funkcích. Na poradě konané dne 18. března 1999 policejní prezident upozornil, že jeho opatření začalo být politizováno a že někteří z těchto funkcionářů začali tuto záležitost medializovat a obracet ji do jiného světla.

Proč policejní prezident toto opatření přijal? Samozřejmě jsem si zavolal policejního prezidenta, když jsem byl s tímto opatřením seznámen, a celou záležitost jsem s policejním prezidentem prodiskutoval. Takže pravda je - ne že já jsem odvolal, ale že jsem byl seznámen - a pravda je, že jsem souhlasil a souhlasím po vysvětlení s opatřením, které policejní prezident provádí jako opatření systémové. Toto opatření v současné fázi se bude týkat přibližně 220 policistů ve vedoucích funkcích na různých stupních, z toho jeden je krajský, 7 okresních, další na jiných různých služebních funkcích.

Policejní prezident v systémových opatřeních, která provádí - a pravděpodobně mi dáte za pravdu, protože jsou to opatření, která mají vesměs pozitivní výsledek v Policii ČR - uvádí, že je nutné provádět proces generační obměny. Proces generační obměny je proveden řádově u 3 - 60 % policistů, kteří jsou ve služebním poměru deset roků a méně.

Začal být velký přeryv podle čísel, která jsem dostal k dispozici, mezi služebním věkem policistů zařazených víceméně na řadových místek a funkcionáři policie, to znamená policisty, kteří jsou ve vedoucích funkcích. Policejní prezident vysvětlil svým funkcionářům, ředitelům krajských správ, svůj záměr kontinuálního procesu obměny i ve sféře řídícího aparátu. V současné době máme téměř stoprocentně naplněné početní stavy v rámci celé policie, kde podle analýz a předpokladů bude zajištěn plný stav policistů, což by prakticky znamenalo zastavení výběru a přílivu nových příslušníků policie.

Podle situace, kterou jsem zjistil, podle vysvětlení, kterých se mně dostalo, jsem nabyl přesvědčení, že není pravda, co prohlašují mnozí poslanci a mnozí politici, že toto opatření bylo provedeno jenom proto, aby mohl být realizován odchod ředitele východočeské policie pana Floriána. Toto opatření dopadá plošně na celou policii a sleduje určitou systémovost postupu. Jestliže totiž připravujeme zákon o státní službě, jestliže v tomto kontextu připravujeme zákon o policejní službě, potom nezbytně musíme vypracovat také kariérní řády, které doposud policii chybějí. Bylo by nesmyslné vypracovat kariérní řády a vlastně nedat šanci těm mladým policistům v policii, aby měli možnost této kariéry podle kariérních řádů dosáhnout. Policie - nepochybně mi dáte za pravdu - je citlivější orgán než mnohé jiné. Doposud jsme trpěli dost značnou fluktuací, dost velké problémy dělá otázka počtu výsluhy let, od kterých má policista nárok na příspěvek za výsluhu. Samozřejmě že to vedlo k tomu, že po určitém splněném počtu let někteří policisté už počítali s tímto příspěvkem, hledali zaměstnání jinde, protože to bylo finančně a ekonomicky výhodné.

Tato situace se teď mění. Mění se s nárůstem nezaměstnanosti. To ještě ale neznamená, že je dobrá, protože je potřeba upravit vnitřní personální poměry. Říkal jsem, že těchto policistů je přibližně v řídicích funkcích 220, možná 230. Všem těmto osobám - a bylo to tak učiněno i u pana ředitele Floriána - s ohledem na jejich zkušenosti bylo, je a bude nabídnuto pracovat u policie buď mimo řídící funkci, nebo jako občanští zaměstnanci. Panu plk. Floriánovi bylo konkrétně nabídnuto místo na prezidiu v Praze, to znamená na vrcholovém řízení. Pokud jde o pana Floriána konkrétně, protože tak zněla otázka, proč k jeho odvolání došlo, když dosahuje dobrých výsledků, to jsem již řekl. Přesloužení již tam bylo druhým rokem. Proč došlo k odvolání, když dosahuje dobrých výsledků?

Východočeský kraj - mám tady přehlednou tabulku o trestnosti a objasněnosti v jednotlivých krajích - dosahuje skutečně trvale nejlepší výsledky, ale nejen od doby, kdy v jeho čele stojí pan plk. Florián, ale hluboko dříve. Dokonce ještě za dob komunismu v 80. letech tento kraj je vlastně v čele, co se týká nápadu trestnosti, přestupkovosti, zločinnosti, tedy v plusovém významu, takže má nejlepší čísla. Nástupem pana plk. Floriána nedošlo k nějakému zvratu, ale tím nechci nijak znevažovat jeho působení. Východočeský kraj má určité podmínky, vytvořil se tam určitý tým a nepochybně plk. Florián má zásluhy na tom, že tento tým udržel, možná že ho ještě zlepšil, a že výsledků je tam trvale dosahováno. Tato činnost pana Floriána nebyla ani v nejmenším zpochybněna, tím méně mám zájem, abych ji zpochybňoval já. Setkal jsem se několikrát s plk. Floriánem za dobu, kdy jsem ve funkci ministra, byl jsem v Hradci, v Pardubicích, společně jsme se setkali i na různých poradách. Nemám vůči němu naprosto žádné osobní výhrady a připomínky.

Separátní jednání proběhlo. Ještě dnes jsem o této záležitosti mluvil s policejním prezidentem na pohřbu podplukovníka - teď mi vypadlo jméno - ředitele Okresní správy v Českých Budějovicích, který byl před týdnem zastřelen, a znovu mě potvrdil policejní prezident, že s panem ředitelem jednal osobně, že poslední jednání bylo dvouhodinové, že není pravda, že by s ním nebylo jednáno, a že mu vysvětloval, že tato záležitost není osobně zaměřená proti němu. Nabídku, kterou učinil policejní prezident na práci ještě na policejním prezidiu, pan František Florián nepřijal. Mohl bych vám vyčíslit, kdy jednali, který den, protože zprávu od prezidenta tady mám, ale myslím, že je to zbytečné.

Policejní prezident provádí určité systémové kroky. Jsou to systémové kroky, které jsou ve stupňovitosti a liniovosti řízení, kde do loňského roku v některých úsecích panovaly dost velké zmatky. Některé z toho, jako např. zrušení třetích odborů, byly kritizovány i vámi, jak panem poslancem Langrem, tak některými jinými v této sněmovně, pravděpodobně bez hlubší znalosti věcí, ale to už se stává. Myslím, že to, co celkem profesionálně a se znalostí věci v této záležitosti cíleně mění policejní prezident, prokazatelně vede ke zlepšení situace v policii, ke zlepšení výsledků. Za tyto měsíce roku 1999 je zlepšení celoplošné v objasněnosti a v trestnosti o 4,8 % nejen ve východočeském kraji. Je to se započítáním i hlavního města Prahy, kde je nápad trestných činů největší. Kromě trestných činů hospodářského charakteru, kde není zlepšení, ale naopak zhoršení, ve všech ostatních ukazatelích dosahuje policie lepších výsledků. Čekali jsme, jestli to náhodou nebude jenom nahodilý výsledek ovlivněný nějakými vlivy za první kvartál. Ukazuje se, že i v uplynulém měsíce je tento trend setrvalý. Pokud by to vydrželo, byl by to dobrý úkaz a dobrý výsledek práce policie a jejího vedení.

Pan poslanec se mě ptal, jestli byl v okamžiku odvolání pana plk. Floriána znám jeho nástupce. Podotýkám, že předpokládám, že nebyl, že jsem se neptal, koho bude chtít jmenovat, a neptal jsem se ani dnes, když jsme spolu hovořili v Českých Budějovicích, na to, že nějaký tajemník napsal nějaké prohlášení, na které vedení sociální demokracie v Hradci Králové reagovalo přímým odmítnutím postupu tohoto člověka a distancovalo se od jeho vyjádření. Tak jako doposud nebyl jmenován žádný sociální demokrat přednostou okresního úřadu, a to ani v posledních jmenováních ve středu, tak samozřejmě žádný sociální demokrat z mé strany nebude navržen na jmenování do této funkce. Je to plně v kompetenci policejního prezidenta, a jestliže jsem prohlásil, že chci, aby policie stála na vlastních, odborných nohou, aby nebyla závislá na politických stranách a jejich změnách ve vládě, zatím mohu říci, že se mi podařilo z tohoto trendu nevybočit ani o kousek.

Na čem je založena koncepce výměny funkcionářů prezidentem Kolářem, to už jsem zdůvodnil. Předpokládám, že s tím, co jsem řekl teď a co zde důkladně uvedl pan premiér v minulých interpelacích, by mohlo být dostačující k položeným otázkám.

 

MUDr. Mgr. Ivan Langer:

Děkuji. Přiznám se osobně, že jsem trochu zaskočen způsobem vaší argumentace, která obsahuje i různé ironické poznámky vůči mé osobě. Připadá mi to nedůstojné ústavního činitele a já sám nebudu v takovéto komunikaci pokračovat a na ni nijak reagovat.

Děkuji za odpověď na otázky, samozřejmě, že mám na ně odlišný pohled, než máte vy, nicméně by mě zajímala odpověď na doplňující otázku, a to - vy jste nyní vyslal do Hradce Králové svou inspekci, myslím inspekci ministra vnitra. Zajímalo by mě, co je jejím úkolem, co bude tato inspekce konkrétně v Hradci Králové na Krajské správě Policie České republiky vyšetřovat.

Děkuji za odpověď.

 

PhDr. Václav Grulich:

Nevím, jaké ironické poznámky jsem používal, nechme to být.

Otázka o inspekci je samozřejmě mimo rámec interpelace, mimo oznámený rámec interpelace, ale budiž, samozřejmě že jednotlivé dílčí zkoumání inspekce není podepisováno ministrem vnitra, zítra ráno je pozván ředitel inspekce ministra k tomu, aby podal své obvyklé hlášení a sdělil mi, které případy jsou rozpracovány, proč a co se sleduje, pravděpodobně tam bude i Hradec, ale i tak musím bohužel, a já předpokládám, že pan poslanec Langer to ví, že kdybychom z tohoto místa, které prohlášením a promluvením do těchto mikrofonů se stává věcí veřejnou, jaksi vyhlásili veřejně, co je cílem inspekce, koho, kde a proč bude inspekce sledovat, tak by vůbec nemělo smysl inspekci ministra vnitra někam posílat, to jistě mi dá pan poslanec Langer za pravdu, že bohužel, i když tu otázku položil, tak jaksi nemám právo tímto způsobem i odpovědět, protože bych mohl okamžitě, když tam inspekce pracuje, ji nechat stáhnout zpátky, to prostě nejde.

13. schůze PS, 20. května 1999