Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Projevy / Vystoupení ministra vnitra Ivana Langera při projednávání...

[01.01.1970]

Vystoupení ministra vnitra Ivana Langera při projednávání návrhu na vyslovení nedůvěry vládě

Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se připojil do rozpravy na téma "nedůvěra vládě". Je nepochybně právem opozice takovéto hlasování vyvolat. Je nepochybně naší povinností od sebe odlišit dvě roviny takového rozhodování.

První je nepochybně politická. A v tomto smyslu je výsostné právo jakékoli parlamentní opozice, takovéto hlasování a takovouto rozpravu otevřít a iniciovat.
Druhá rovina je ta věcná. Věcná v tom smyslu, zda existují relevantní důvody pro vyslovení takovéto nedůvěry.

Nechci hovořit v tuto chvíli za celou vládu. Chci hovořit krátce za resort Ministerstva vnitra. A chci tím reagovat na vystoupení svého kolegy Maršíčka, s kterým jsme strávili dlouhé a dlouhé hodiny v uplynulých týdnech a měsících na přípravě nejrozsáhlejší a řekl bych v posledních 50 letech největší změny v české policii vůbec, tedy nad reformou policie, která ze své přípravné fáze, přes legislativní fázi, vstupuje do další etapy, což je transformační období, které začíná 1. lednem roku 2009 a končí 1. lednem roku 2012, kdy Policie České republiky zcela změní svoji organizační strukturu a způsob své práce.

Nechci rozebírat celou reformu policie, protože jsme o ní hovořili. Nepochybně platí, že se v této Sněmovně shodneme na tom, že si dokážeme představit, přejeme si, chceme a jako lidé, kteří zastupují veřejnost, tedy daňové poplatníky, máme také povinnost dosáhnout toho, aby policie fungovala jako moderní sbor, aby byla schopna chránit ty, kteří si ochranu zasluhují a postihovat ty, kteří si postih zasluhují taktéž. Jinými slovy, aby byla policie schopna pomáhat a chránit. A právě proto reforma.

Nepochybně jsme se shodli na problémech, které policie má a jsem bytostně přesvědčen, že v drtivé většině případů v podobě receptů, které volí reforma policie, jsme se na ní shodli rovněž. Nechci to zde opakovat. Chci zde jen zareagovat některými konkrétními čísly a daty v reakci na vystoupení pana poslance Maršíčka.
Jest pravdou, že od 1. ledna roku 2007, kdy nabyl účinnosti nový služební zákon, probíhá v policii historicky největší personální obměna. A myslím si, že kolegové poslanci z výboru pro bezpečnost si nemohou stěžovat na otevřenost a míru férovosti komunikace ze strany vedení Ministerstva vnitra v podobě poskytování všech relevantních údajů a velmi dobře si umějí udělat srovnání, jakým způsobem probíhala, respektive neprobíhala personální obměna v policii právě v období čekání na účinnost nového služebního zákona a jak probíhá nyní. Jak se změnila struktura lidí, kteří odcházejí, jak nepochybně platí, že v tuto chvíli mezi těmi odcházejícími v drtivé většině převládají policisté, kteří slouží 21 a více let, respektive 25 a více let, že převažuje skupina starších policistů, kteří v očekávání na nabytí účinnosti nového služebního zákona od policie neodcházeli.

To, že existuje i nadále skupina mladších policistů, krátkodobě sloužících - ano, existuje. Nicméně ten poměr je dramaticky odlišný proti tomu, jaká byla struktura odcházejících v minulých letech.

Nemohu souhlasit s konstatováním pana kolegy, že se nedaří náborová kampaň. Jsou kraje a krajské správy, kde se končí náborování, neboť objem nově příchozích policistů již pokrývá počet neobsazených tabulkových míst. Proti tomu existují kraje, kde objektivně je nutné konstatovat, že se nábor nedaří. A jsou to dva - střední Čechy a Praha. Nicméně máme-li hodnotit úspěšnost či neúspěšnost náborové kampaně, z mého pohledu ji nemohu označit jinak, než za úspěšnou, neboť v letošním roce očekáváme, že bude přijato zhruba 3500 nových policistů a odchod plánujeme, nebo předpokládáme u 2800.

Trend se obrací. To, že se objeví problém, na který je zde upozorňováno, že policista se policistou nestává vstupem do služebního poměru, ale k tomu, aby byl schopen naplno zvládnout svou práci, musí na sobě pracovat nejméně tři až pět let, to je fakt. Buď budeme přihlížet k tomu, že policisté odcházejí, nebo se budeme snažit aktivně vyjít vstříc a nábor změnit.

Očekávám, že v průběhu tří let, tedy v roce 2007 bylo přijato zhruba dva tisíce policistů, v roce 2008 to bude zhruba3 500 a v roce 2009 to bude zhruba stejný počet. Za tři roky přijde 9 tisíc nových lidí. Vyřešíme jednu část problému, vykompenzujeme odchod, ale budeme se muset porvat s jiným, tedy že dochází k takovéto obrovské generační obměně a že tam bude v policii více těch, kteří slouží krátkou dobu.

Jednoznačně musím konstatovat, že se náborová kampaň daří, že se v letošním roce trend počtu těch, kteří odejdou a těch, kteří přijdou, změní a mění ve prospěch přicházejících.

Současně bych se chtěl vyjádřit k tématům, která zazněla - na kolik jsou policisté odměňováni dobře, resp. dostatečně. Nenajdu na světě člověka, který by řekl, že za svou práci, kterou dělá, dostává dost, resp. až moc. Ukažte mi jednoho takového. Možná pan kolega Škromach a další. Nicméně objektivně takovýto stav existuje a je potřeba si nespokojenost dát do srovnání. Průměrný plat policisty je zhruba 145 % platu v rozpočtové sféře. Ti, kteří budou namítat, že průměr je zavádějící: ano, nicméně zhruba 70 % policistů pracuje v 5. a vyšší tarifní třídě a tam je průměrný plat 30 tisíc korun.

K růstu platů. Za poslední dva roky ve třech předcházejících letech byl nejvyšší. V roce 2006 ve srovnání s rokem 2005 o 4, 4 %, v roce 2007 ve srovnání s rokem 2006 o 9, 1 %, v roce 2008 to bude 4, 9 %. Jinými slovy - za této vlády růst platů příslušníků policie je jednoznačně vyšší než tomu bylo předtím.

Chtěl bych zdůraznit ještě jednu věc, o které jsme tady často hovořili, a to pracovní podmínky pro policisty. V novodobé historii české policie nebyl takový objem investic, který je směřován do oblasti technického vybavení a zlepšení pracovních podmínek. Jenom v letošním roce půjde téměř 1, 4 miliardy korun do zlepšení pracovního prostředí policistů, do modernizace policejních služeben a do zlepšení jejich technického vybavení. Jen v letošním roce startujeme historicky největší obměnu vozového parku policie, která v průběhu tří nadcházejích let dosáhne čísla 3 800 nových vozidel, jen v letošním roce jich bude 1 500 a  z toho 1 400 tzv. pomalovaných aut, které jsou určeny pro uniformovanou policii a hlídkovou službu. Nikdy v historii předtím takovému objemu investic nebyla věnována takováto pozornost pro zlepšení pracovního prostředí policisty.

Mohl bych zde dlouho hovořit, nicméně jsem přesvědčen, že ti z vás, kteří se podíleli na reformě policie, čísla, data, obsah reformy, její podstatu, její cíl znají velmi dobře.

Chtěl jsem využít tohoto vystoupení k tomu, abych se vyjádřil ke třem základním věcem, a to je počty policistů, růst platu a srovnání jeho výše s ostatními částmi rozpočtové sféry a také se zlepšováním pracovního prostředí a technického vybavení policistů. Nikdy v historii předtím nebyl takový růst příjmů, nikdy nedošlo k takové personální obměně, a to mimo jiné jak z důvodu zadrženosti v minulých letech, a nikdy předtím v historii nebyla policie příjemcem takového rozsahu investic, které slouží k tomu, aby kdo u policie slouží, měl důvod k hrdosti na uniformu, kterou nosí. Děkuji za pozornost.

Poslanecká sněmovna, 22. října 2008