Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Interpelace / Ústní interpelace místopředsedy Poslanecké sněmovny Ivana...

[01.01.1970]

Ústní interpelace místopředsedy Poslanecké sněmovny Ivana Langera na ministra financí Bohuslava Sobotuku ve věci ztrát Českých aeroliní

Ivan Langer:

Vážený pane ministře, podle informací v tisku by měla společnosti České aerolinie (ČSA) za prvních 7 měsíců t. r. hrozit ztráta skoro půl miliardy korun. Údajně tato ztráta je způsobena drahou ropou, leteckými katastrofami a terorismem. Nicméně podle některých informací z médií se na této ztrátě z velké míry podílí nákup drahých služeb od poradenských firem a média tvrdí, že prakticky za každým běžným rozhodnutím firmy stojí poradenská firma.

Přiznám se, že neumím posoudit, nakolik jsou to informace relevantní, nakolik jsou to spekulace, nakolik je to kampaň, která má očernit management Českých aerolinií a jeho prezidenta. V každém případě si myslím, že máte příležitost - a to je důvod mé interpelace - tyto pochybnosti, tyto spekulace objasnit. Proto si vám dovoluji položit následující tři otázky:

Za prvé. Je tedy pravdou to, co tvrdí média, že si management ČSA najímá na běžná rozhodnutí konzultační firmy?

Za druhé. Kolik finančních prostředků ČSA vynakládají na služby poradenských firem, a to jakých firem a za co se tedy platí?

A za třetí - a to je myslím nejdůležitější - objektivizovat míru podílu konzultačních firem na oné ztrátě, tedy jakou roli hrají tyto náklady na poradenské firmy na letošních ztrátách ČSA?

Děkuji za odpovědi.


Bohuslav Sobotka:

Vážený pane poslanče, vážené poslankyně, vážení poslanci, z pozice ministra financí se mohu vyjádřit pouze k těm aspektům hospodaření společnosti ČSA, které jsou státu dostupné z pozice akcionáře, resp. z pozice Fondu národního majetku České republiky a České konsolidační agentury, jež jsou přímými akcionáři ČSA. Tyto informace v zásadě korespondují s informacemi veřejně dostupnými, jelikož se jedná především o zveřejňované výroční zprávy, účetní závěrky a informace z valné hromady.

Přirozeně jsem informován o problémech odvětví letecké přepravy jako celku i o specifických negativních vlivech dopadajících na akciovou společnost České aerolinie, které se pohybují ve stejném prostředí jako jiné evropské aerolinky.
Vážným problémem silně ovlivňujícím celé odvětví letecké přepravy jsou zejména rychle rostoucí ceny ropy, růst v takovémto rozsahu nebyl predikován v době, kdy se připravoval plán hospodaření ČSA pro rok 2005, a přirozeně rostou také ceny ropných derivátů. Jestliže průměrná cena leteckého petroleje v roce 2003 byla 283 dolarů na tunu, tak průměrná cena v roce 2005 dosahuje cca 588 dolarů na tunu, tzn. došlo zde během dvou let k nárůstu o více než 100 %.

Tato skutečnost znamená podle organizace sdružující letecké přepravce IATA ztrátovost celého odvětví ve výši minimálně 7, 4 mld. dolarů. Do nákladů ČSA potom tato skutečnost meziročně dopadá více než 1, 8 mld. korun, čili cca o 2 mld. Kč se zvýšily náklady této společnosti v souvislosti s růstem cen pohonných hmot, o více než 100 % za necelé dva roky.

Podíl nákladů na letecké pohonné hmoty na celkových nákladech se zvýšil z 12 % v roce 2003 na 22 % očekávaných v roce 2005. To znamená, že výrazně narostla ta složka nákladů, kterou společnost svým rozhodováním a svým postupem nemůže ovlivnit, tyto náklady jsou dány vývojem na světových trzích.

Na ČSA dále kromě růstu cen pohonných hmot a ostré konkurence zejména nově vznikajících lawcost společností v roce 2005 negativně působí ještě některé další objektivní skutečnosti, způsobené např. teroristickými útoky v některých významných turistických destinacích, přírodními katastrofami, ke kterým v letošním roce došlo v několika oblastech na světě, ale také zostřující se boj jednotlivých leteckých aliancí a také určitě problémy, které se týkají té letecké aliance, jejímž členem jsou ČSA již velmi dlouhou dobu a kdy část společností, které se zúčastňují na této alianci, se dostaly do bankrotu a dochází k určitému rozvolňování vazeb v této letecké alianci.

Z informací, které jsou mi jako ministrovi financí dostupné, lze konstatovat, že společnost ČSA i její statutární orgány, včetně dozorčí rady, kde zasedají zástupci státních institucí, se snaží minimalizovat negativní ekonomické důsledky pro společnost i pro její akcionáře.

Pokud jde o náklady spojené s transformací společnosti, chtěl bych říci, že transformace společnosti a potřebné reformy byly schváleny valnou hromadou, časové milníky a jednotlivé etapy naplánované transformace jsou dodržovány a přínosy hlavních strategických projektů, které jsou realizovány v rámci této transformace, přinášejí oproti očekávání již v letošním roce navíc několik set milionů korun v rámci zvýšených tržeb Českých aerolinií.

Nejvýznamnějším z těchto projektů, který je realizován právě na základě doporučení, je přechod na elektronický prodej letenek, který ČSA v minulosti neměly rozvinutý. Byla to jedna z oblastí, kde tato společnost výrazně ztrácela za svojí konkurencí. Tento projekt byl spuštěn v letošním roce a přináší výrazné nárůsty prodeje touto formou. Je to prodej, který je samozřejmě efektivnější než ty jiné formy distribuce letenek, a ČSA tady dohánějí ztrátu, kterou získaly v uplynulých letech na své konkurenty.

Přes uvedené iniciativy, které směřují ke snížení ztráty a k co nejlepším ekonomickým výsledkům, a skutečně cílem zástupců státu v dozorčí radě je vyvíjet maximální tlak na management společnosti pro to, aby ztráta v letošním roce byla co nejmenší, i přes tento tlak je v tuto chvíli zřejmé, že hospodaření ČSA v roce 2005 skončí se ztrátou podobně jako u jiných srovnatelných leteckých společností. Není to jenom specifikum ČSA. Již jsem zmínil, že několik společností, které jsou členem aliance Sky Team, muselo vyhlásit úpadek. A například minulý týden oznámila letecká společnost Austrian Airlines, která je členem konkurenční aliance, to, že v letošním roce také očekává ztrátu ze svého hospodaření právě v důsledku těchto vnějších vlivů.

Chtěl bych říci, že podle mého názoru a podle mých informací je strategie ČSA srovnatelná s nejlepší doporučovanou praxí v této oblasti. A transformace společnosti, která byla ve svých počátcích spojena s těmi vyššími náklady na poradenství, podle mého názoru vytváří předpoklady pro to, aby v následujícím období společnost dosahovala maximálně lepších ekonomických výsledků. Děkuji.

Ivan Langer:

Pane ministře, děkuji za obsáhlou odpověď, nicméně musím s lítostí konstatovat, že jste 99 % času na odpověď věnoval odpovědi na otázku, kterou jsem nepoložil. Já nezpochybňuji složitost situace, ve které se ocitl letecký průmysl obecně, nicméně moje otázka skutečně zněla, zda je pravdou, že management Českých aerolinií si najímá na běžná rozhodnutí konzultační firmy. Zajímá mne odpověď na otázku, kolik finančních prostředků České aerolinky vynakládají na služby poradenských firem, a to jakých a za co, a jakou roli hrají tyto náklady na letošních ztrátách Českých aerolinek.

Mně nejde o dílčí jednotlivý projekt, o kterém vy jste hovořil, mně jde o kontinuální dlouhodobé kontrakty, zajímá mne jejich výše tak, abychom si mohli udělat závěr, jestli je management Českých aerolinií způsobilý či nikoli, a nakolik se jeho způsobilost či nezpůsobilost podílí na ekonomických výsledcích Českých aerolinií.

Pokud mi neodpovíte ani teď, tak mi nezbude nic jiného, než se zeptat příště.

Bohuslav Sobotka:

Vážený pane poslanče, já v tuto chvíli nedisponuji touto informací. Ale přirozeně jsem připraven na základě vaší dnešní interpelace požádat České aerolinie, aby sdělily tyto informace Ministerstvu financí, požádám je o to, aby sdělily, jaké byly tyto náklady v roce 2004, jaké byly náklady v roce 2005.

Podle mých informací tyto náklady byly vyšší zejména v tom uplynulém období, kdy se připravoval projekt transformace a hledaly se a identifikovaly ty projekty, ve kterých by se ČSA měly do budoucna rozvíjet, kam by do budoucna měly investovat tak, aby dosáhly lepších hospodářských výsledků. Čili pokud jde o tuto vaši otázku, položím ji Českým aeroliniím oficiálně jako ministr financí a požádám je o poskytnutí informace, kterou bych vám poté následně poskytl písemnou formou. Přirozeně budu při té věci dbát na to, aby zde nebyly porušeny žádné zákony včetně obchodního zákoníku, protože se jedná o soukromou akciovou společnost, čili musíme počítat i s tím, že nakládání s těmito údaji je přece jenom určitým způsobem regulováno. Přesto požádám o maximum informací a pokusím se vám maximum informací písemnou formou poskytnout. Děkuji.

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, 27. října 2005