Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

ODS / Vystoupení / Internet ve státní správě a samosprávě

[01.01.1970]

Internet ve státní správě a samosprávě

Podklady pro vystoupení na konferenci SPIS, panelová diskuse

Základní témata:

1. Technologie umožňující e-government jsou připraveny. Je na ně připravena česká státní administrativa?

2. Budou mezi úřady obíhat občané nebo dokumenty?

3. Vnikne jedno místo pro přístup občanů k veřejným službám? A může jím být mobilní telefon?

4. Bude státní administrativa poskytovat služby 24 hodin denně?

5. Budou si v informační společnosti občané rovni?

6. Považují úřady občany za své zákazníky nebo obtížné žadatele?

 

Ad 1)

Nejprve je možno předložit "vizi světa ve třetím tisíciletí" (viz. příloha 1). Za tímto ideálem česká veřejná správa samozřejmě velmi výrazně zaostává. Musíme si uvědomit, jak velký handicap má ve srovnání se svými protějšky ve vyspělých zemích, kde se moderní veřejná správa vyvíjela bez přerušení po řadu desetiletí, v některých zemích dokonce po staletí.

(viz. příloha 2) Tato ztráta ale zároveň skýtá naději, že se při konstituování nového systému veřejné správy můžeme jednak vyvarovat různých omylů, kterých se v některých západních zemích dopustili, jednak se od počátku můžeme orientovat na zavádění nejmodernějších informačních a komunikačních technologií.

Ztráta se tak může změnit v konečné vítězství.

Ad 2, 3, 4)

Ideálem je stav, kdy bude možné od firemního či domácího počítače vyřídit během několika málo minut záležitosti, které dnes trvají měsíce, během kterých je žadatel frustrován frontami, nevyhovujícími pracovními hodinami, neochotou úředníků, honěním od čerta k ďáblu a skutečností, že na většině úřadů jednoduše řečeno levá ruka neví, co dělá pravá.

Předpoklady:

Odchod státu z oblastí, kde jeho účast není nezbytně nutná.

Počítač a napojení na internet v každé domácnosti + počítačová gramotnost

Propojení všech úřadů jednotnou sítí (viz. příloha 3)

Přechodné období: zřizování informačních veřejných míst, kde je možné se připojit na sí - tzv. kiosků (školy, obchodní centra, pošty ) - viz. příloha 4

Náklady hrazeny částečně z veřejných, částečně ze soukromých financí

Ad 5)

Mohou si být rovni, pouze pokud budou mít srovnatelné možnosti přístupu k IT

Důležité úlohy státu:

  • odstraňování hospodářsko-sociálních bariér
  • podpora počítačové gramotnosti (od základního stupně škol)
  • kiosky
  • liberalizace telekomunikací
  • odstranění právních překážek - legislativa
  • propagace IT
  • nástup IT do státní administrativy nejen jako praktická věc, ale také jako motivace

Ad 6)

Role státu by tedy, měla velmi omezená, avšak zároveň silná a efektivní ve vybraných oblastech.

Mezi oblasti, které patří k základním doménám státu bezpochyby patří veřejná správa, která je v mnoha ohledech a sférách těžko nahraditelná jinými iniciativami.

Prostřednictvím veřejné správy musí stát vykonávat servis svým občanům.

Občan se ve vztahu ke státu stává zákazníkem, který prostřednictvím svých daní platí jistou cenu a zcela legitimně pak chce od státu službu této ceně odpovídající. Stát vstupuje do stejného vztahu jako podnikatel, tj. musí nabídnout co nejkvalitnější služby za co nejnižší cenu.

Dosud platí skutečně spíše stav, kdy úřady považují občany za obtížné žadatele. Důvody jsou různé: dědictví minulého režimu, neefektivita, nedostatečná kontrola toku financí pocházejících z daní

Právě nástup IT je jednou z možností, jak se s nežádoucím stave vypořádat, a to nejspíše natrvalo.

Sdružení pro informační společnost, 27. března 2000