Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

ODS / Vystoupení / Vystoupení stínového ministra vnitra ODS Ivana Langera na IV....

[01.01.1970]

Vystoupení stínového ministra vnitra ODS Ivana Langera na IV. Ideové konferenci - Vybraná nebezpečí a priority v oblasti vnitřní bezpečnosti po vstupu ČR do EU

Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové!

Socialistická vláda se nám snaží vylíčit naše členství v Evropské unii jako hotový vstup do pozemského ráje. Evropská unie má však do ráje asi tak daleko jako ..... Stejně jako naše členství nebude samospasitelné pro ekonomiku, sociální systém či jakýkoli jiný resort, nebude spásou ani pro naši vnitřní bezpečnost. A to je třeba jasně a nahlas říci.

Nyní bych chtěl upozornit na některá nebezpečí, která na nás právě v oblasti vnitřní bezpečnosti po našem vstupu do EU číhají. A zároveň stručně představím základní priority, které bude ODS - a věřím, že co nejdříve také celá Česká republika - v této oblasti sledovat. Kdo by chtěl v této věci získat podrobnější informace, odkazuji jej na dokument stínového ministra vnitra "EU a vnitřní bezpečnost ČR".

Za největší nedostatek vyjednaných podmínek našeho vstupu považuji nemožnost plného využívání výhod "vnitřní hranice" ke dni vstupu do Unie. Na našich hranicích s Rakouskem a Německem budou i nadále vykonávány kontroly. Tím dochází k omezení práva občanů naší země na volný pohyb po státech EU, tedy na jeden ze základních principů celé poválečné evropské integrace. Čeští občané budou v EU občany druhé kategorie. A to až do prověření, že naše země je připravena na zavedení jednotného tzv. schengenského informačního systému. Zde se naplno projevuje podcenění přípravy ze strany minulé i současné české vlády.

Druhý velký problém spatřuji v rozhodnutí Rady EU o zavedení evropského zatykače. Členské státy budou muset vydávat své občany ke trestnímu stíhání do dalších států, a to nejen v otázkách organizovaného zločinu a mezinárodního terorismu. Zásadním problémem je to, že bude stačit, aby takový čin byl trestný ve státě, který se dožaduje vydání pachatele! Samo toto rozhodnutí je velmi problematické a pro stranu hájící liberálně-konzervativní hodnoty ztěží přijatelné. Ještě větší chybou však je to, že česká vláda v této věci nedokázala vyjednat přechodné období, jako se to povedlo např. sousednímu Rakousku.

Obecným problémem v oblasti vnitřní bezpečnosti je pak snaha Evropské unie sjednocovat politiku v této oblasti, a to i ve věcech, které by podle mého hlubokého názoru měly zůstat v kompetencích členských zemí - např. otázka problematické kriminalizace některých činů, pokusy o vytvoření evropské policie s nadnárodním velením apod.

Z našeho obecného programu v oblasti vnitřní bezpečnosti i výše uvedených nebezpečí po našem vstupu vyplývají jasné tři priority naší politiky v této oblasti:

Urychlené odstranění všech překážek, které brání občanům naší země okamžitě a plně využívat práva na volný pohybu po všech státech EU.

Rozhodný odpor proti evropskému zatykači, s výjimkou jasně vymezených případů mezinárodního terorismu a mezinárodního organizovaného zločinu.

Co nejužší spolupráce v oblasti potírání mezinárodního terorismu a mezinárodního organizovaného zločinu s důrazem na boj proti drogám, boj proti obchodování s lidmi, boj proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a boj proti korupci. A zároveň odpor proti všem snahám přenášet další a další kompetence v oblasti vnitřní bezpečnosti na nadnárodní úroveň, která neposkytuje záruky dostatečné kontroly.

IV. Ideová konference, Praha, 17. května 2003