Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

ODS / Vystoupení / Úvodní vystoupení na II. Ideové konferenci v Praze

[01.01.1970]

Úvodní vystoupení na II. Ideové konferenci v Praze

BEZPEČNÝ STÁT PRO VŠECHNY, KDO DODRŽUJÍ ZÁKONY

Základní koncepční teze pro II. Ideovou konferenci

Klíčovým úkolem státu je zajištění podmínek pro bezpečný život svých občanů. Splnění tohoto úkolu je podle ODS možné pouze dlouhodobou koncepční prací, kombinující legislativní, organizační a personální opatření na úseku vnitřní bezpečnosti, nikoliv jednorázovými populistickými a zcela nesystémovými iniciativami typu "Akce Čisté ruce". Při plnění tohoto úkolu však stát nesmí omezovat individuální práva a svobody každého občana nad nezbytnou hranici, jinými slovy - bezpečný život občanům musí garantovat stát omezený rozsahem svých práv, avšak silný a efektivní při jejich výkonu.

Reforma Policie ČR

Hodláme odstranit existující dvojkolejnost řízení policie. Dva stejné úřady (Policejní prezídium a Ministerstvo vnitra) neznamenají dvojnásobně vyšší bezpečnost, ale pouze dvojnásobnou finanční zátěž. Chceme proto provést redukci a posléze zrušení bezpečnostního úseku Ministerstva vnitra. Stejně tak chceme zjednodušit a zefektivnit policejní organizační strukturu. Nové krajské správy Policie ČR budou tvořit základní článek policejní činnosti, které (po zrušení okresních ředitelství) budou přímo řídit jednotlivá policejní oddělení v daných teritoriích.

Současně hodláme sloučit dosud existující samostatné útvary policie (zabývající se bojem proti organizovanému zločinu a postihování korupce) v jeden. Redukce administrativního aparátu a změna struktury řízení policie přinese vyšší výkonnost Policie ČR při ochraně práv občanů a současně úsporu a nasměrování finančních prostředků z ministerských kanceláří do přímého výkonu policejní služby.

Víme, že dostatek financí ani nejmodernější technika samy o sobě vyšší bezpečí občanům nezaručí, nebude-li je užívat vysoce kvalifikovaný, dobře vycvičený a motivovaný policista. Proto chceme zvýšit osobní motivaci policistů pro kvalitní výkon služby. Současně tím chceme i posílit jejich odolnost vůči korupci. Hodláme nově koncipovat zásady personální práce, výcviku a vzdělávání policistů. Radikálně změnit chceme systém odměňování policistů. V policejní práci chceme více posílit roli prevence trestné činnosti nebo trestný čin, který se nestal, je pro bezpečí občanů důležitější než sebelepší šetření již spáchaného skutku. Změna systému přidělování finančních prostředků s důrazem na preventivní aktivity povede ke zvýšení zájmu policistů na vyšetřování drobné kriminality, která trápí občany nejvíce. Snížení trestné činnosti chceme dosáhnout umísováním policejních služeben v problémových místech. Jsme přesvědčeni, že pracovištěm policisty musí být ulice.

Omezit korupci znamená minimalizovat rozhodování státního úředníka

Boj proti korupci nebudeme vést populistickými hesly, jednorázovými kampaněmi ani zřizováním nestandardních vyšetřovacích orgánů. Základ boje proti korupci ve veřejné správě spatřujeme systémově v minimalizaci zásahů státu do podnikání a života občanů a v omezování prostoru státní administrativy rozhodovat o rozdělování veřejných prostředků na základě subjektivních kritérií.

Chceme zpřísnit legislativu týkající se veřejných zakázek, zavést možnost přednostního vyřízení žádosti ve správním řízení za zvýšený poplatek. V legislativní činnosti chceme klást důraz na omezování prostoru pro subjektivní rozhodování jedince ve prospěch přesné definice podmínek, při jejichž splnění získá žadatel právní nárok na vydání určitého úředního rozhodnutí. Současně chceme být aktivní v odhalování a důsledném postihování korupce. Jsme přesvědčeni, že je nezbytné výrazně zvýšit kvalitu práce specializovaných složek policie.

Cestu ke zvýšení kvality vidíme ve sloučení dvou existujících samostatných útvarů policie, nebo problém korupce a závažné trestné činnosti je provázán a bezprostředně souvisí s problematikou organizovaného zločinu. Více než dosud budeme dbát na přesném úkolování policie a především na kontinuální kontrole její činnosti v této oblasti.

Organizovaný zločin - hrozba pro stabilitu státu

Naším cílem je minimalizovat riziko pronikání organizovaného zločinu do společenských, ekonomických a politických struktur. Účinný prostředek boje s organizovaným zločinem spatřujeme v intenzivnější spolupráci policejních složek se zpravodajskými službami a v kvalitnější činnosti specializovaných policejních složek samých. Hodláme sloučit Útvar pro boj s organizovaným zločinem se Službou pro odhalování korupce a závažné trestné činnosti, nebo tím dosáhneme lepšího využití jejich lidského a technického potenciálu a zabráníme dvojkolejnosti působení státu v této oblasti.

Specifickou součástí organizovaného zločinu je legalizace výnosů pocházejících z trestné činnosti. Zásah zde je zásahem do podstaty organizovaného zločinu. Základní pilíř boje proti organizovanému zločinu proto dále spatřujeme v boji proti praní špinavých peněz.

Důsledná imigrační politika státu

Hrozbou pro stabilitu státu se rovněž stává migrace, zejména nelegální. Je nezbytně nutné účinně regulovat růst počtu cizinců majících v úmyslu usadit se v ČR. V této souvislosti hodláme zrychlit a zpřísnit azylové řízení. Česká republika nemůže být branou otevřenou pro všechny, kdo do ní chtějí vstoupit. Má být otevřena těm, kteří zde chtějí spořádaně žít, pracovat a dodržovat zákony. Naší povinností je bránit se vůči těm, kteří k nám vstupují s jinými úmysly. I v souvislosti s předpokládaným vstupem naší země do EU hodláme zavést vízovou povinnost se zeměmi, které pro ČR představují mimořádné riziko pronikání organizovaného zločinu.

Nelegální migraci chceme omezovat personálním posílením útvarů pohraniční policie a zavedením mobilních skupin pohraniční a cizinecké policie. Jako nedílnou součást imigrační politiky státu chceme zavést přísná opatření v oblasti nelegálního zaměstnávání cizinců, a to v podobě přísných postihů jejich zaměstnavatelů.

Protidrogová politika státu: rovnováha čtyř pilířů - prevence, represe, léčby a nápravy škod

Naším cílem je postihnout podstatu problému a odlišit od sebe ty, kteří mají skončit v rukou policie od těch, kteří patří do rukou lékařů a terapeutů. Proto (na podkladě vědeckých analýz) chceme urychleně provést kategorizaci drog do skupin podle stupně společenské nebezpečnosti a vyhodnotit efekt novelizované drogové legislativy. Naším cílem je zavedení jednotného kontinuálního systému hodnocení efektivity finančních prostředků, vynaložených na protidrogovou politiku státu a propojení preventivních a terapeutických služeb na systém prevence kriminality.

Prostřednictvím legislativních úprav a institucionálních změn tedy chceme vytvořit sociálně, medicínsky, ekonomicky i trestněprávně efektivní přístup k osobám drogově závislým a k jejich léčbě. Současně budeme zcela nekompromisní vůči těm, kdo drogy vyrábějí, distribuují a prodávají. Proto chceme rozvíjet a posilovat mezinárodní spolupráci specializovaných útvarů Policie ČR. Těžiště represivního působení státu tak chceme oproti dnešku přesunout na odhalování a likvidaci sítí obchodníků s drogami.

ODS jako liberálně konzervativní strana prosazovala, prosazuje a vždy bude prosazovat co nejmenší roli státu při ovlivňování života jeho občanů. Současně si je ODS vědoma, že v otázce vnitřní bezpečnosti je role státu nezastupitelná. Cílem ODS je zajistit takovou podobu a fungování bezpečnostního aparátu státu, aby kvalitně a hospodárně plnil své úkoly při ochraně bezpečnosti a práv občanů. Současně jde ODS o to, aby se pro tyto složky státu stal každý občan dbalý zákonů vítaným zákazníkem, nikoliv obtěžujícím prosebníkem. Stát musí sloužit a garantovat bezpečí všem, kdo dodržují zákony.

stínový ministr vnitra ODS Ivan Langer, II. Ideová konference, Praha, 11. června 2000