Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

MINISTR VNITRA (09/2006 - 05/2009) / Novinky / Tisková zpráva ODS

[17.08.2009]

Tisková zpráva ODS

Postoj ODS k návrhům ministra Janoty a přístup ODS k tvorbě státního rozpočtu na rok 2010

  • ODS oceňuje snahu ministra financí Janoty o redukci potenciálního deficitu státního rozpočtu na rok 2010 prostřednictvím zvýšení některých daní, nicméně ODS je toho názoru, že na úvahy o změnách v příjmové části státního rozpočtu v řádu desítek mld. Kč musí být dostatečný časový prostor, a tyto změny by neměly být prováděny nebo vynucovány v časové tísni.

  • ODS proto považuje plán ministra Janoty na zvýšení DPH, spotřebních daní, daně z nemovitostí a daně z převodu nemovitostí za předčasný a riskantní, a to vzhledem k tomu, že si zatím nejsme jisti, v jaké fázi ekonomického cyklu se česká ekonomika nachází (pokles, dno, vzestup) a zvýšení daní by mohlo znovu posílit negativní očekávání v ekonomice, která by se mohla projevovat poklesem důvěry v ekonomice a poklesem koupěschopnosti, resp. podvázáním ekonomického růstu. Dalším rizikem by mohlo být příp. zvýšení inflace, která by si vyžádala další nárůst mandatorních výdajů.

  • Z odborného zhodnocení současné ekonomické situace a návrhů ministra financí Janoty jednoznačně plyne, že předvolební sliby a návrhy ČSSD, resp. KSČM, směřující k populistickému navyšování veřejných výdajů pro všechny skupiny voličů jsou naprosto nereálné a vrcholně neodpovědné, neboť by české veřejné finance definitivně zavlekly do dluhové pasti, ze které by již buď nebylo návratu nebo pouze za cenu budoucích drastických restrikcí výdajů, které by se však dotkly zejména těch, kterým ČSSD a KSČM nejvíce slibují.

  • Přístup ODS k tvorbě státního rozpočtu na rok 2010 je následující :

1. Návrh státního rozpočtu na rok 2010 musí reflektovat platnou legislativu k datu jeho předložení sněmovně v září 2009, jak v oblasti daňové, tak zejména v oblasti mandatorních výdajů. Jen tak lze jasně vnímat a případně analyzovat rozměr rozpočtového problému v roce 2010.

2. ODS považuje prostor pro případné povolební změny v návrhu rozpočtu na rok 2010 za minimální a případné větší změny by ani nebyly příliš vhodné, a to vzhledem k potřebě udržení stability pro budoucí očekávání domácností a podniků.

3. Nicméně ODS na druhé straně nebude k rozpočtu na rok 2010 přistupovat pasivně, a proto bude považovat rozpočet na rok 2010 za prozatímní s tím, že by jeho nezbytné změny mohly nejdříve nastat ve druhé polovině roku 2010. Tento přístup považuje ODS za odpovědný, neboť:

 

a) eliminuje riziko rozpočtového provizoria, které by mělo negativní signální a faktické dopady na ekonomiku

b) vytváří prostor pro získání dat a zpracování variant výhledů dalšího vývoje české ekonomiky

c) vytváří prostor pro vyhodnocení a diskusi nad efektivitou doposud přijatých protikrizových opatření a chováním jednotlivých trhů a jejich segmentů

d) vytváří dostatečný prostor pro důkladnou diskusi o rozpočtové strategii a pro hledání nejvhodnějších systémových opatření, nástrojů a návrh legislativních změn

 

4. Představa ODS je proto taková, že po nezbytných přípravách a diskusích, resp. přijetí nezbytných systémových opatření na příjmové a výdajové straně veřejných rozpočtů, by pro druhou polovinu rozpočtového roku 2010 a pro rok 2011 byl přijat "superrozpočet" na 18 měsíců, který by již plně reflektoval kvalifikované výhledy, přijaté změny a nastavenou rozpočtovou strategii.

 

  • Při reflexi výše uvedených postojů a přístupů bude ale ODS též trvat na tom, že jakékoliv další navyšování výdajů veřejných rozpočtů, včetně tzv. dočasného či jednorázového navyšování výdajů, je nepřípustné a nereálné.

zpravy.ods.cz, 17. srpna 2009