[image: image1.jpg]»

www.elger.cz




Advokátní kancelář 

Mgr. Martina Elgera

Vodičkova 30, 

110 00 PRAHA 1 

tel./fax: (+420) 224 920 187 

gsm: (+420) 604 238 350 

e-mail: martin.elger@elger.cz 

zapsán v Seznamu advokátů

České advokátní komory 

ev. č. 09572
IČ 66253560
Městskému soudu v Praze
Spálená 2
112 16 PRAHA 2 
doporučeně poštou
V Praze dne 18. listopadu 2008
Žalobce:     MUDr. Mgr. Ivan Langer

       bytem 8. května 25, Olomouc

Práv. zast.: Mgr. Martinem  E l g e r e m, advokátem


       se sídlem Vodičkova 30, Praha 1

Žalovaná:   MAFRA, a.s.    

       IČ 45313351,

       se sídlem Praha 5, Karla Engliše 519/11, PSČ 150 00
ŽALOBA 
NA OCHRANU OSOBNOSTI

Dvojmo
Přílohy:     - Plná moc advokáta ze dne 4.října 2008

 - Výpis z obchodního rejstříku žalované

 
 - Inzertní prezentace „Čtenáři MF DNES, Lidových novin a Metra“
 
 - Materiál „Čtenáři serverů skupiny iDNES.cz“

 - Níže vypočtené články z deníku MF DNES a serveru iDNES.cz 
Soudní poplatek: 1000 Kč vylepen zde: 

I.

Žalobce je fyzickou osobou, v současné době vykonává ústavní funkci ministra vnitra ve Vládě ČR a poslance Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Žalobce je také místopředsedou Občanské demokratické strany. 
Žalobce považuje za důležitý předpoklad působení v politice důvěru veřejnosti v  jeho postoje a jednání. O obojí usiluje dlouhodobě především odborností a nasazením při výkonu politických funkcí, které zastává či které dříve zastával. Žalobce zdůrazňuje, že v souvislosti s výkonem těchto funkcí nikdy nezneužil ani nepřekročil svěřenou pravomoc ani nejednal nezákonně.
 Žalovaná společnost uveřejnila o žalobci sérii článků, které jsou specifikovány pod bodem III této žaloby.  Bylo v nich obsaženo množství nepravdivých tvrzení. Výčet těch, které se nejvážněji dotýkají osobnosti žalobce, provádí bod IV žaloby. Následuje shrnutí pravdě odpovídajícího skutkového stavu (bod V). Nepravdivá tvrzení se stala součástí článků, jejichž zpracování dominovala manipulace s informacemi, což podrobně dokresluje žalobní bod VI. Žalobce má za to, že je dán nárok na uplatnění žaloby na ochranu osobnosti (viz body VII a VIII), a proto činí žalobní návrh cestou petitu vyjádřeného v posledním bodě IX této žaloby.  
Přestože nebývá pravidelnou součástí žalob vyznání motivu, s nímž žalobce do řízení přichází, protentokrát se pokusí ten vytknout před vlastní obligatorní formát žaloby. Dělá tak z důvodu, že ve vztahu ke sdělovacím prostředkům považuje soudní spor až za poslední prostředek. Za jiných okolností by dal přednost otevřené veřejné výměně argumentů. V daném případě by však přistoupením na tuto variantu pouze pomohl komerčním cílům žalované společnosti dosahovaným za pomoci šíření nepravdivých informací na jeho úkor. V konečném důsledku by tím pomohl legitimizovat nepřijatelnou a nezákonnou praxi, která by příště mohla poškodit jiné osoby.      
Žalobce si uvědomuje, že veřejnost i sdělovací prostředky mohou v rámci veřejného diskursu vyjadřovat různé názory na veřejné záležitosti včetně názorů na žalobce. Sem patří i vyjadřování v takových kategoriích, jakými jsou názorové neshody, kritika konkrétních postojů a jednání či dokonce vyjevování nesympatie. Žalobce by nikdy nikomu neupíral právo na takové hodnotící soudy, naopak obhajoba jejich svobodného vyjadřování patří k základním programovým hodnotám, které v politice prosazuje. 

Obdobně si žalobce cení svobodného vyjadřování a šíření skutkových tvrzení (informací). Žalobci se však bytostně příčí, když někdo o druhém vědomě neříká pravdu, tedy lže. Proti nepravdám od počátku své politické kariéry brojí                       a v postavení, které v politice dosáhnul, považuje za jeden z úkolů v tomto pokračovat. Má při tom mimo jiné na paměti řadu lidí, kteří byli v minulosti lží postiženi, vyřazeni z veřejného života a částí společnosti neprávem ostrakizováni. Žalobce se obává, že tento zrádný jev ovlivňování veřejného mínění prostřednictvím nepravdivých skutkových informací není vyhrazen jen době nesvobody, ale jak učí historická zkušenost i některé smutné příběhy současnosti, může se vyskytovat i v demokratické době, jíž je vlastní svoboda projevu. 

Žalobce v tomto, jakkoliv jej tento postoj činí nepopulárním právě v očích médií, stojí na straně slabších a opakovaně poukazuje na fakt, že v této oblasti života lze pociťovat určitý deficit rovnosti, neboť, ačkoliv může vznikat dojem, že se každý může vyjádřit a tedy i bránit proti nařčení, účinnost takové obrany záleží v neposlední řadě na sociální situaci, zkušenosti a osobním nasazení lží zasažené osoby.
Jinými slovy, jakkoliv žalobce zastává hodnoty svobody a individualismu, odmítá si zaslepit oči před skutečností, že existují i případy, kdy se někteří jednotlivci i skupiny nedokáží vyrovnat komunikační převaze komerčních obchodních společností, jež podnikají v oblastí šíření informací. Žalobce nezpochybňuje právo těchto společností vyvíjet činnost za účelem dosažení zisku, děje-li se tak v souladu s právními předpisy a tedy i bez pomoci lživých, jakkoliv dobře prodejných zpráv.
V případě, který je předmětem této žaloby, posloužilo jméno a čest žalobce jako prostředek ke komerční aktivitě žalované společnosti. I to by žalobce musel strpět, kdyby o něm žalovaná šířila pravdivá skutková tvrzení. To se však nestalo. 

Žalovaná společnost podřídila zaměření, časování a způsob zpracování článků o žalobci pouze komerčnímu účelu. Ačkoliv se jako důvodný jeví předpoklad, že její redaktor, Jaroslav Kmenta měl prvotní zdroj, na který se odvolává (údajný policejní spis Krakatice), k dispozici již dříve, články s odkazem na tento zdroj  vycházejí až v období posledních šesti týdnů před datem vydání knihy tohoto autora.  Po celou tuto dobu žalovaná společnost udržuje téma živé na stránkách deníku MLADÁ FRONTA DNES (dále také MFD nebo MF DNES) a na webových stránkách internetového serveru iDNES.cz. Že sledovala komerční motiv a nikoliv aspekt veřejného zájmu, je patrné již ze skutečnosti, že pozdržela zveřejnění tématu minimálně o několik měsíců, přesněji do doby zahájení marketingové kampaně předcházející vydání knihy jejím redaktorem.
K tomu byl samozřejmě nutný dostatečně atraktivní živý terč, který působí ve veřejném životě. A tak, přestože samotné články připouštějí, že v knize (resp. údajných odposleších) je zmíněna celá řada jmen s údajnou vazbou na titulní postavu Františka Mrázka, v rámci marketingu je za vhodný cíl vybrána právě osoba žalobce. Série článků postavených na množství nepravdivých informací o něm poutá veřejnost k nákupu knihy umístěné na předvánoční trh a samozřejmě i na deník a server žalované společnosti. Tady se potkává zájem žalované společnosti se zájmem jejího redaktora. Obchodní duch jednoznačně převážil nad veřejným zájmem. To platí nejenom o manipulaci s informacemi v čase, ale také o manipulaci s jejich vlastním obsahem, jak bude dále podrobněji vysvětleno. 
Pro své pracovní zaneprázdnění a zaměření úřadu, který vede, nemá žalobce v podstatě mnoho možností, jak se proti podobným nepravdám bránit a jak se postavit na stranu nepravdami očerněných osob v jiných případech. Platí to zvláště při vědomí faktu, že si nemůže dovolit ani nechce zavdat jakoukoliv pochybnost, že by při tom využíval váhu významného úřadu, který řídí. Domnívá se však, že tentokrát může pomoci alespoň vlastním příkladem, jak podobně invazivnímu komerčnímu chováním mediální společnosti čelit. 
Žalobce díky mnohaleté zkušenosti se sdělovacími prostředky dokáže již z určitého stylu kladení otázek vycítit jistou míru předpojatosti, s níž někteří novináři přistupují k tématu, o kterém hodlají psát. Tento léty vypěstovaný instinkt umožňuje s vysokou mírou pravděpodobnosti předvídat, že novinář nebude ochoten prověřit a tím méně přijmout jinou verzi určitého děje či problému,   a to bez ohledu na hodnověrnost, množství a kvalitu informací a podkladů, které jsou mu poskytnuty v odpovědi na jeho otázky. Takový novinář klade otázky jen, aby formálně dostál povinnosti dát prostor druhé straně. 
Posledním příkladem, kdy se žalobce s něčím takovým setkal, byl přístup novinářů žalované společnosti v případě popisovaném touto žalobou. Žalobce z první žádosti o vyjádření k tématu rozpoznal, že redakce žalované společnosti má předem hotovou linku příběhu a že jakékoliv jeho vyjádření či argument nebude brán v potaz, resp. bude použit jen z formální povinnosti „slyšet druhou stranu“ a tím dodat článku na korektnosti či dokonce jen pro to, aby bylo vyjádření žalobce manipulováno k zesílení účinku již hotového příběhu. Přesto redakci žalované společnosti poskytl základní vyjádření k tématu. Podle očekávání nic nezměnilo na zlovolnosti, s níž redakce přistoupila k psaní o tématu a s níž nakonec používala i jeho vyjádření.
Dělo se tak v několika fázích. Nárysem jejich chronologické řady lze tento netradiční - ale z pohledu žalobce pro další porozumění užitečný úvod - uzavřít. Žalovaná společnost nejprve bez ohledu na nevěrohodnost a neprůkaznost prvotního zdroje (údajné odposlechy z  tzv. spisu Krakatice) označuje žalobce za osobu podezřelou z propojení na organizovaný zločin kolem zavražděného bosse Mrázka. (MFD 20. - 22.9. 2008).  Až dodatečně redakce žalované tento kategorický soud sama relativizovala, jak vyjádřeními dalších osob s přímým vztahem k tématu (prodej akcií IPS), tak redakčními tvrzeními či komentáři. Záhy (počínaje dnem 29.9. 2008) však deník a internetový server idnes.cz uveřejňují další nepravdivé nebo zkreslené informace, které mají vyvolat dojem, že žalobce v minulosti lobboval „za podezřelé podnikatele“. Redakce do zorného úhlu tématu dokonce přibírá manželku žalobce a další rodinné příslušníky, ačkoliv ti s tématem už vůbec nemají cokoliv společného. Když i toto je pro redakci málo, neboť jde o nesmyslné konstrukce, které žalobce v minulosti opakovaně vyvrátil, nastoluje zástupné téma bezúhonného podnikatele, pana Ivana Kyselého (MFD 2.10. 2008). A když ani v tomto nemůže obstát  s fantazijně vytvořenou konstrukcí „vzájemné pomoci“ a se zcela nepravdivou souvislostí s neexistujícím dluhem společnosti, ve které působil žalobce, je na veřejnost vypuštěno zatím poslední téma domnělého porušení zákona o střetu zájmů (MFD 1.11. 2008).
Žalobce postupuje tak, jak může kdokoliv jiný a jak předepisuje právní úprava v občanském zákoníku. Obrací se na věcně a místně příslušný soud, aby se domáhal ochrany své osobnosti. Činí tak až poté, co v zájmu prevence soudního řešení případu, dopisem právního zástupce upozornil vedení redakce i vydavatele na nepravdivost publikovaných informací. Žalovaná společnost však na toto upozornění nereagovala tím, že by začala veřejnost pravdivě informovat. 
Důkazy: 

· Výslech žalobce 

· Dále vypočtené články MFD a iDNES.cz

s výhradou dalších důkazů

II.
Žalovaná společnost je vydavatelem deníku MLADÁ FRONTA DNES                     a provozovatelem internetových stránek iDNES.CZ. 
Deník MFD, jak je všeobecně známo, je šířen po celém území České republiky.  Podle údajů, které s odkazem na výzkum MEDIA PROJEKT zveřejňuje žalovaná společnost v inzertní prezentaci „Čtenáři MF DNES, Lidových novin a Metra“ (viz internetové stránky žalované http://sluzby.mafra.cz/priloha/deniky.pdf), činil v prvním pololetí roku 2008 průměrný denní náklad deníku MFD 291.876 výtisků a průměrný denní počet čtenářů činil ve stejném období 1.058.000 čtenářů.
Návštěvnost zpravodajského serveru iDNES.cz dosahuje podle údajů, které žalovaná společnost zveřejnila s odkazem na výzkum NetMonitor v materiálu „Čtenáři serverů skupiny iDNES.cz“ (viz internetové stránky žalované http://sluzby.mafra.cz/priloha/idnes.pdf), 2.978.602 unikátních uživatelů v měsíci září, z toho počet čtenářů rubriky zprávy.idnes 552.000 unikátních uživatelů. 
Důkazy:
· Výpis z obchodního rejstříku žalované společnosti (internetová verze www.justice.cz) 
· Inzertní prezentace „Čtenáři MF DNES, Lidových novin a Metra“ (viz internetové stránky žalované http://sluzby.mafra.cz/priloha/deniky.pdf) 
· Materiál „Čtenáři serverů skupiny iDNES.cz“
s výhradou dalších důkazů
III.
Žalovaná společnost uveřejnila v období od 19. září do 4. listopadu 2008                 v deníku MFD sérii článků o osobě žalobce, z nichž lze uvést především následující v chronologickém pořadí: 
(A) MFD 20.9. 2008 „Za Sekyrovu firmu napojenou na kmotra Mrázka lobboval i Langer“
(B) MFD 22.9. 2008 „Tlustého lobbing byl selhání. Langerův ne, myslí si premiér“

(C) MFD 29.9. 2008 „Kapitoly z Langerova politického života: lobbing i kontroverzní podnikatelé“ 
(D) MFD 2.10. 2008 „Langer loboval za svého věřitele“, „Langer: vlastenectví a dva miliony“ a „Na co Ivan Langer neodpověděl“
(E) MFD 3.10. 2008 „Langer káral Grosse, že nevysvětlil půjčku, teď mlčí jako on“
(F) MFD 4.10. 2008 „Kyselý koupil i dluhy „Langerova golfu“ 
(G) MFD 1.11. 2008 „Langer loboval i radil. Podle právníků nezákonně“
(H) MFD 4.11. 2008 „Střet zájmů? Langerovi trest nehrozí“
Tyto články žalovaná v totožném, popřípadě v mírně upraveném znění uveřejnila i na internetovém serveru iDNES.cz.
Důkazy: 
· Shora uvedené články MFD a iDNES.cz
s výhradou dalších důkazů 

IV.
Žalobce si je vědom, že soudy v České republice i v evropském kontextu uplatňují doktrínu osob veřejného zájmu a že se na něho do jisté míry pro veřejné funkce, jež vykonává, tato doktrína vztahuje. Žalobce však je přesvědčen, že ani za použití této doktríny nemůže být po právu nucen trpět nepravdivá skutková tvrzení žalované společnosti, která snižují jeho osobnost v očích veřejnosti, zvláště, když jsou zasazena do manipulativní a kampaňovité série článků. Běží zejména o následující lživé výroky, které žalovaná společnost uveřejnila v deníku MFD a na serveru iDNES.cz:

(1) že žalobce je ze spisu Krakatice podezřelý z propojení na organizovaný zločin kolem zavražděného bosse Mrázka (MFD 22.9. 2008).
(2) že si Langer i Kyselý pomohli navzájem, tedy za protihodnotu (jak je účelovým řazením redakčních vět dovozováno ve vydání MFD ze dne 2.10. 2008).

      (3)  že okolnosti úvěru Langer tají (MFD 2.10. 2008).

(4)  že Kyselý koupil i dluhy „Langerova golfu“ (MFD 4.10. 2008).

(5) že Kyselý koupil pohledávky za firmou, v  jejímž představenstvu byl Ivan Langer (MFD 4.10.2008).

(6) že podnikateli Kyselému dlužila i „Langerova“ firma (idnes.cz 4.10. 2008).
(7) že Kyselý měl pohledávku i u firmy, v jejímž vedení seděl Langer v době, kdy společnosti vznikl patnáctimilionový dluh (idnes.cz, 4.10.2008).
(8) že se přes Langerova přítele Kyselého dostala pohledávka k původním dlužníkům (MF DNES 4.10.2008).

(9) že Tomáš Paclík, měl vazby na obchodníka s LTO (MFD 29.9. 2008). 

     (10) že Langer bojoval proti zveřejňování dluhů (MFD  3.10.2008).

     (11) že existuje příčinná souvislost mezi olomouckým golfem (golfovým hřištěm) a dotací pro jiné subjekty (a sportoviště) v obci Dolany  (MFD 29.9. a 4.10. 2008).

  (12) že žalobce v roce 2000 jednal nezákonně tím, že porušil zákon o střetu zájmů (MFD 1.11. 2008).

Důkazy:
       - Shora uvedené články MFD a iDNES.cz

- Výslech redaktorů žalované společnosti Jaroslava Kmenty, Ondřeje 

   Šťastného, Tomáše Syrovátka a Krystyny Wanatowiczové (adresa k doručení   

  do sídla žalované společnosti)
- Výslech šéfredaktora deníku MFD Roberta Čásenského (adresa k doručení do 

   sídla žalované společnosti)

s výhradou dalších důkazů
V.
Ve skutečnosti může žalobce ke všem výše vypočteným skutkovým tvrzením v deníku a na internetovém serveru žalované společnosti uvést následující pravdivá tvrzení, která zcela vyvracejí, co bylo žalovanou společností o osobě žalobce uveřejněno (pro přehlednost vazby na znění předmětných článků je v nich žalobce označován svým jménem a příjmením):

Ad 1) Ivan Langer neví o tom, že by byl jakýmkoliv policejním orgánem nebo policejním spisem podezříván z propojení na organizovaný zločin kolem zavražděného Františka Mrázka. Žalobce neměl s Františkem Mrázkem jakékoliv vztahy nebo styky. Stejně tak neměl jakýkoliv vztah, který by se dal označit za propojení, na jiné osoby provádějící či podílející se na organizovaném zločinu. Toho důkazem je dvojnásobná bezpečnostní prověrka, na základě níž mu bylo vydáno bezpečností osvědčení na nejvyšší stupeň utajení přísně tajné.

Ad 2) Půjčka, kterou Ivanu Langerovi poskytl pan Ivan Kyselý, neměla jinou protihodnotu než 8% smluvní roční úrok. Co do výše jde o komerční úrok, takže tvrzení o tom, že Ivanu Langerovi bylo pomoženo v kontextu, do něhož to žalovaná strana zasadila, není pravdivé. Chybí zde i časová souvislost s jakoukoliv aktivitou pana Langera, z níž by pan Kyselý či někdo jiný mohl mít prospěch.

Ad 3) Okolnosti úvěru Ivan Langer netajil. To by je nemohl sdělit Národnímu bezpečnostnímu úřadu, který je bral do úvahy v rámci bezpečnostní prověrky. To by se o půjčce nezmínil v majetkovém přiznání přístupném veřejnosti. Skutečnost, že Ivan Langer bezpečnostní prověrku získal, dokazuje, že tyto okolnosti nejsou spojeny s jinou protihodnotou než výše zmíněným běžným ročním úrokem.

Ad 4 až 8) Neexistuje žádná firma, v jejíchž orgánech působil či jejímž společníkem (akcionářem) by byl Ivan Langer, která by dlužila panu Ivanu Kyselému či jeho jakékoliv společnosti. Takto neexistuje ani žádná firma (společnost), v níž by působil Ivan Langer a za kterou by Kyselý koupil pohledávku. Výrok, že Kyselý koupil dluhy „Langerova golfu“ je navíc nesmyslný. Kyselý ani nekoupil pohledávku(y) za firmou GOLF AGEUS a.s. (nyní GOLF AREA a.s.), IČ 25831577, v  jejímž představenstvu krátce působil Ivan Langer. Již pro to, že žádná taková pohledávka neexistuje, nemohla se přes Langerova přítele Kyselého dostat k původním dlužníkům.
Ad 9) Vrchní soud v Praze dospěl k jednoznačnému a právní mocí jeho rozhodnutí podepřenému výroku, že je nepravdivé a tudíž protiprávní publikovat tvrzení o tom, že zde je propojení mezi Tomášem Paclíkem a obchodníkem s LTO Vratislavem Kutalem. Za obdobný výrok se panu Paclíkovi omluvil i týdeník RESPEKT, který MFD mimochodem ve svém článku citovala(!).
Ad 10) Ivan Langer se zasazoval o přijetí zákona o střetu zájmů. V rámci schválení zákona Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR v roce 2006 byl přijat pozměňovací návrh poslance Langera, který pouze změnil způsob nahlížení do veřejně přístupného registru, nikoliv však tak, že by vyloučil přístup veřejnosti. Ta se nadále může seznámit i s dluhy veřejných činitelů. Průběh projednání zákona na půdě poslanecké sněmovny je každému přístupný ve sněmovním archivu.

 
Ad 11) Olomoucké golfové hřiště ani olomoucký golfový klub nedostaly dotace ze státního rozpočtu. Pokud byla část dotací ze státního rozpočtu určena pro sportoviště či kluby v obci Dolany, byly to jiné právní subjekty, které nemají s olomouckým golfem spojitost. Dotace jim byly poskytnuty na jiné účely než na golfové hřiště či golfový sport.


Ad 12) Ivan Langer v roce 2000 ani nikdy jindy neporušil tehdy platný zákon č. 238/1992 Sb., o střetu zájmů. Neporušil jej ani tím, že byl zaměstnán jako advokátní koncipient v advokátní kanceláři a zde se podílel na právní službě, kterou advokátní kancelář poskytla panu Ivanu Kyselému. Žádný právní předpis nezakazoval a ani teď nezakazuje souběh výkonu funkce poslance či místopředsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR s výkonem povolání advokáta, tím méně pak s výkonem zaměstnání advokátního koncipienta. Podstatné je, že Ivan Langer, když byl advokátem pověřen určitými úkoly, nevystupoval při jejich plnění (např. při jednání se stranami) v rámci či s odkazem na svoji ústavní funkci a nevyužíval svého postavení, pravomoci nebo informací získaných při výkonu veřejné funkce. Celou záležitost dokresluje ta skutečnost, že v rozhodnou dobu nevykonával žádnou exekutivní funkci a při práci v advokátní kanceláři jednal se soukromoprávními subjekty.
Důkazy: 
· Výslech žalobce
· Výslech redaktorů žalované společnosti Jaroslava Kmenty, Ondřeje Šťastného, Tomáše Syrovátka a Krystyny Wanatowiczové (adresa k doručení do sídla žalované společnosti)
· Výslech šéfredaktora deníku MFD Roberta Čásenského (adresa k doručení do sídla žalované společnosti)

s výhradou dalších důkazů

VI.
Výše vypočtené články, které žalovaná společnost uveřejnila, šířila                         a prostřednictvím archivu serveru iDNES.cz nadále šíří, tvoří řetězec, jemuž jsou vlastní základní charakteristiky kampaňovitosti a manipulace s  informacemi. Tyto postupy zesilují dopady do osobnostní sféry žalobce. Zvláště lze poukázat na následující společné charakteristiky této série článků:
· Redakce žalované společnosti postupuje tak, že téma údajného lobbingu žalobce rozdělila na dílčí epizody, v nichž kombinuje zčásti pravdivé informace s nepravdami. Pravdivá část je zařazena pro to, aby vzbudila zdání věrohodnosti nepravdivého zbytku.
· Rozdělení problematiky tvrzeného lobbingu na více částí umožňuje redakci žalované společnosti dosáhnout efektu zvýraznění očernění cti žalobce v prvním článku k určitému dílčímu aspektu. Teprve v následujících článcích je někdy uveden, často však vůbec, jiný pohled. Tehdy však redakce, jakoby nechtěla ztratit tvář, nastoluje nový, znovu z velké části nepravdivě a manipulativně zpracovaný aspekt.  
· Příkladem tohoto manipulativního postupu je následující sled článků a dílčích témat: První fází se stal článek „Za Sekyrovu firmu napojenou na kmotra Mrázka lobboval i Langer“ (MFD 20.9. 2008), kde je startován pokus spojit žalobce s osobou Františka Mrázka, resp. organizovaným zločinem(!). Teprve, když se redakci nedaří prokázat přímé spojení či ve skutečnosti neexistující osobní kontakt mezi žalobcem a zmíněným Františkem Mrázkem, uchyluje se do druhé fáze v podobě článku „Kapitoly z Langerova politického života: lobbing i kontroverzní podnikatelé“. V tomto článku redaktorka subjektivně vyjmenovává případy, které mají potvrdit předchozí téma za pomoci jiných tam popisovaných situací. Ty jsou popisovány zčásti nepravdivě, k tomu jsou řazeny tak, aby navozovaly dojem podezřelých souvislostí. To však bez věcné opory. Například je citován týdeník Respekt ohledně informace, kvůli níž se zmíněnému Tomáši Paclíkovi na stránkách časopisu omluvili. Na to je navozována spojitost mezi manželkou žalobce a soudním rozhodováním, s nímž neměla a díky předchozí právní moci rozhodnutí ani nemohla mít nic společného. Dále jsou uváděny záležitosti, s nimiž žalobce nemohl mít vůbec nic společného (např. prodej práv na televizní vysílání extraligy v ledním hokeji). Konečně jsou zmiňovány kontakty žalobce s osobami, jež byly všeobecně považovány za bezúhonné (Sekyra, Babiš). Naopak je v kritice žalobce citován Peter Kovarčík, kterého naopak na veřejnosti provází spíše problematická pověst.
· Následně, když se i toto jeví neudržitelně, chytá se redakce dalšího záchranného tématu, údajného lobbingu ve prospěch pana Ivana Kyselého (téma poprvé nastřeleno v MFD 2.10. 2008 „Langer loboval za svého věřitele“). A až když je redakce konfrontována (viz dopis právního zástupce žalobce ze dne 5.10. 2008) s řadou věcných chyb, přichází s doposud posledním únikovým tématem, aby udržela téma na veřejnosti, totiž s problematikou domnělého nezákonného střetu zájmů na straně žalobce. Zde znovu nejprve kategoricky jeden den publikuje verzi o porušení zákona - 1.11. 2008 „Langer loboval i radil. Podle právníků nezákonně“ (za povšimnutí stojí, že publikuje názor jediného právníka navíc bývalé politické konkurentky žalobce). Teprve následně obvydání se téma znovu objevuje na stránkách deníku MFD. Vychází již dílem relativizující článek s podtitulem „Právníci se přou, zda současný ministr vnitra porušil v roce 2000 zákon.“ - MFD 4.11. 2008. Ovšem hlavní titulek zní „Střet zájmů? Langerovi trest nehrozí“. Tedy v rozporu s podtitulkem se znovu navozuje dojem, že žalobce porušil zákon. K této manipulativní metodě jedna kategorická věta a za ní druhá relativizující se ještě dostaneme. 
· Právě postupné dávkování informací vypovídá nejenom o nedostatku argumentační odvahy redakce žalované společnosti připravit a publikovat materiál v celku, ale především o neudržitelnosti jednotlivých jeho částí, jestliže by byly jako celek připraveny a publikovány. To vypovídá o nízké hodnověrnosti prvotního zdroje (zde údajné policejní odposlechy Františka Mrázka) a vnitřní logické neudržitelnosti řetězce tvrzení, na nichž má příběh stát. To je také - vedle komerčního aspektu - důvod, proč je téma rozděleno na části a dávkováno s odstupem jednoho či ještě více dnů. Čtenářům je vždy předestřena jen dílčí část určitého tématu a tam, kde vzniká argumentační mezera, jsou jednou větou připomenuty dříve publikované materiály obvykle za pomoci suverénních obratů „Přepisy odposlechů, z nichž to vyplývá, zveřejnila MF DNES minulý týden“ (rozuměj propojení na organizovaný zločin kolem zavražděného bosse Mrázka),  „jak vyšlo najevo“, „řeší podobné problémy jako Gross“ atd…
· Vlastní formulace jednotlivých vět v článcích stojí na manipulativní hře se slovy, kdy redakce žalované často ohýbá slova a slovní spojení tak, aby si vytvořila alibi pro případný požadavek na důkaz pravdy např. volba slovního spojení „Pomohli si navzájem“ (rozuměj žalobce a pan Ivan Kyselý) apod. Přitom je patrný cíl i faktický významový dopad věty na čtenáře (za protihodnotu či odměnu).
· Jindy však redakce uvádí následující pasáže velice silnými výrazy, pro něž nicméně není v článku ani jinde dána dostatečná opora, například: „Podezřelí podnikatelé však nejsou Langerovi zcela vzdáleni“ (MFD 29.9. 2008),  „Zveřejněné policejní odposlechy ukázaly, že kromě Tlustého byl s Mrázkovými lidmi ve styku i ministr vnitra Langer.“ (MFD 22.9. 2008) apod.. Obdobné bylo výše ukázáno i na kombinaci titulku „Střet zájmů? Langerovi trest nehrozí“ s podtitulkem „Právníci se přou, zda současný ministr vnitra porušil v roce 2000 zákon.“ - MFD 4.11. 2008. Manipulativnost je v tomto založena na upřednostnění první silné věty obviňující žalobce, z něčeho nezákonného či pochybného. Článek sám pak obsahuje i věty, jež podobně silná tvrzení z určité části relativizují, podmiňují či vyvracejí. Takovým relativizujícím větám však autoři článků záměrně přisuzují podružné umístění, aby zapadly ve stínu silných kategorických vět a spekulací, na nichž má být příběh postaven. 
· Redakce sleduje jen jednu příčinnou verzi domnělého příběhu, tedy pomineme-li, že v mezidobí tuto třikrát posunula jinam (viz výše). Pokud je dán prostor jiné verzi vysvětlující skutečnost, pak jen na úzkém prostoru jaksi z povinnosti a pro nezbytné zdání „optické objektivity“. To uvozují slovní spojení kamentativního charakteru jako „dušuje se, že neměl ani tušení“, „tvrdí, že o tom nevěděl“, „tají“ či dokonce „neodpověděl na otázky“, „mlčí jako Gross“  apod..
· V neposlední řadě redakce využívá převahy, která se odvíjí od prvotního protiprávního jednání spojeného s únikem údajných policejních odposlechů v tzv. kauze Krakatice. Ani žalobce ani veřejnost nemají k těmto materiálům přístup, takže citace či odkazy na jejich znění jsou nepřezkoumatelné a sama o sobě vzniká otázka, do jaké míry jsou autenticky reprodukovány či selektivně vybírány ke zveřejnění mimo svůj kontext. V tomto směru působí tvrzení v článcích s odkazem na tyto neznámé a neprověřené materiály suverénně až přezíravě - typicky že Ivan Langer je ve spisu Krakatice podezříván z propojení na organizovaný zločin (MFD 22.9. 2008).
Důkazy: 
- Shora uvedené články MFD a iDNES.cz

s výhradou dalších důkazů
VII.

Následky uveřejnění výše zmíněných  článků žalované společnosti jsou patrné a významné pro osobu žalobce jak ve sféře profesní, tak ve sféře soukromé. Média žalované společnosti vytvářejí veřejný dojem, že žalobce jednal protiprávně, nečestně a že pochybil způsobem, z něhož by měl vyvodit odstoupení z funkce ministra vnitra. Některé jiné sdělovací prostředky toto přebírají ve svých komentářích, v nichž se dovolávají odstoupení žalobce právě s odkazem na „aféry“, které publikoval deník a server žalované společnosti. Část veřejnosti pak vyjadřuje v různých anketách, diskusích a v neposlední řadě v korespondenci i osobním styku s žalobcem svůj negativní pohled na jeho osobu vyvolaný výše vypočtenými články žalované. 
Důkazy:
· Výslech žalobce 

s výhradou dalších důkazů

VIII.

Podle § 11 občanského zákoníku má fyzická osoba právo na ochranu své osobnosti včetně práva na ochranu občanské cti, lidské důstojnosti a svého jména. Za zásah do práva na ochranu občanské cti se v praxi typicky považuje uveřejnění nepravdivých skutkových sdělení, která jsou způsobilá zhoršit mínění veřejnosti i bezprostředního okolí o určité osobě. Právě to se stalo v případě popisovaném touto žalobou.
Podle § 13 odst. 1 občanského zákoníku má fyzická osoba zejména a mimo jiné právo domáhat se, aby jí bylo dáno přiměřené zadostiučinění. Za tradiční prostředek morální satisfakce se považuje omluva za uvedení nepravdivých údajů.

Žalobce dopisem ze dne 5.10. 2008 upozornil prostřednictvím právního zástupce žalovanou společnost na uveřejnění některých do té doby publikovaných lživých informací ve vztahu k jeho osobě. Žalovaná společnost na to reagovala dopisem ze dne 6.10. 2008, ve kterém výtky odmítla s tím, že pokud žalobce uvede, v čem konkrétně redakce pochybila, věc prověří. 

Žalobce podotýká, že není povinen nic takového redakci žalované společnosti poskytovat. Je to žalovaná, koho tíží důkazní břemeno a u koho by se mělo předpokládat, že si k tématu, o němž hodlá uveřejňovat články, sežene potřebné podklady.
Důkazy: 

· Dopis právního zástupce žalobce ze dne 5.10. 2008

· Dopis žalované (šéfredaktora redakce MFD) datovaný dnem 6.10. 2008
s výhradou dalších důkazů 
IX.

Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem žalobce navrhuje, aby soud vydal tento 

R O Z S U D E K :
I.
Žalovaná je povinna uveřejnit na str. 2 deníku MLADÁ FRONTA DNES do 14 dnů ode dne právní moci tohoto rozsudku omluvu žalobci v rozsahu nejméně 1/4 (slovy: jedné čtvrtiny) této tiskové strany v tomto znění: „V deníku MF DNES jsme uveřejnili následující nepravdivá tvrzení se vztahem k osobě pana Ivana Langera: že Ivan Langer je ve spisu Krakatice podezřelý z propojení na organizovaný zločin kolem zavražděného bosse Mrázka (MF DNES 22.9. 2008), že si Langer i Kyselý pomohli navzájem (MF DNES 2.10. 2008), že okolnosti úvěru Langer tají (MF DNES 2.10. 2008), že Kyselý koupil i dluhy „Langerova golfu“ (MF DNES 4.10. 2008), že Kyselý koupil pohledávky za firmou, v  jejímž představenstvu byl Ivan Langer (MF DNES 4.10.2008), že se přes Langerova přítele Kyselého dostala pohledávka k původním dlužníkům (MF DNES 4.10.2008), že Tomáš Paclík měl vazby na obchodníka           s  LTO (MF DNES 29.9. 2008), že Langer bojoval proti zveřejňování dluhů (MF DNES 3.10.2008), že existuje příčinná souvislost mezi olomouckým golfem (golfovým hřištěm) a dotací pro jiná sportoviště v obci Dolany (MF DNES 29.9. a 4.10. 2008) a že Ivan Langer v roce 2000 jednal nezákonně tím, že porušil zákon o střetu zájmů (MF DNES 1.11. 2008). Tímto se panu Ivanu Langerovi omlouváme. MAFRA, a.s., vydavatel deníku MF DNES.“
II. 
Žalovaná je povinna uveřejnit na serveru  iDNES.cz  na webové adrese www.zpravy.idnes.cz do 14 dnů ode dne právní moci tohoto rozsudku omluvu žalobci a tu zde minimálně po dobu 14 dnů ponechat v tomto znění: „Na internetových stránkách iDNES.cz jsme uveřejnili následující nepravdivá tvrzení se vztahem k osobě pana Ivana Langera:  že Ivan Langer je ve spisu Krakatice podezřelý z propojení na organizovaný zločin kolem zavražděného bosse Mrázka (idnes.cz 22.9. 2008), že si Langer i Kyselý pomohli navzájem (idnes.cz 2.10. 2008), že okolnosti úvěru Langer tají (idnes.cz 2.10. 2008), že podnikateli Kyselému dlužila i „Langerova“ firma (idnes.cz 4.10. 2008), že Kyselý měl pohledávku i u firmy, v jejímž vedení seděl Langer v době, kdy společnosti vznikl patnáctimilionový dluh (idnes.cz, 4.10.2008), že Tomáš Paclík měl vazbu  na obchodníka s LTO (idnes.cz 29.9. 2008), že Langer bojoval proti zveřejňování dluhů (idnes.cz 3.10.2008), že existuje příčinná souvislost mezi olomouckým golfem (golfovým hřištěm) a dotací pro jiná sportoviště v obci Dolany  (idnes.cz  29.9. 2008 a 4.10. 2008) a že Ivan Langer v roce 2000 jednal nezákonně tím, že porušil zákon o střetu zájmů (idnes.cz 1.11. 2008). Tímto se panu Ivanu Langerovi omlouváme. MAFRA, a.s., provozovatel serveru iDNES.cz.“
III. 
Žalovaná je povinna zaplatit žalobci náhradu nákladů řízení do             3 dnů ode dne právní moci tohoto rozsudku k rukám právního zástupce žalobce, Mgr. Martina Elgera, advokáta se sídlem Vodičkova 30, Praha 1.

         MUDr. Mgr. Ivan Langer


právně zast. Mgr. Martinem Elgerem, advokátem






PAGE  
-17-

[image: image2.jpg]»

www.elger.cz





[image: image2.jpg]