Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Média o IL / MF Dnes: Inspekce pozatýkala dopraváky kvůli korupci

[16.03.2007]

Policie

MF Dnes: Inspekce pozatýkala dopraváky kvůli korupci

Výsledky kontrolní činnosti Inspekce ministra vnitra

Porada, na kterou včera přišli nic netušící kladenští dopravní policisté, trvala jen pár minut. Byla to past. V zasedací místnosti kladenského policejního ředitelství na dopraváky čekali detektivové z Inspekce ministra vnitra. „Půjdete s námi,“ uslyšelo sedm kladenských policistů. Další čtyři policisty zatkla inspekce doma.

Všech jedenáct mužů inspekce obvinila, že zneužívali své pravomoci – systematicky brali úplatky od řidičů a rovnýmdílem si je rozdělovali. Pokud se podezření inspekce potvrdí, půjde o největší korupční skandál týkající se policie za několik posledních let. Případ navíc potvrzuje výsledky některých průzkumů veřejného mínění – lidé v nich za nejzkorumpovanější složku policie považují právě dopraváky.

„I kvůli tomu jsem rád, že se podařilo inspekci tento případ zjistit. O korupci se mluví i v případě jiných složek policie, právě její sledování a vymýcení u dopravní policie je ale naší prioritou,“ řekl včera ministr vnitra Ivan Langer.

Peníze, které si podle inspekce policisté mezi sebou rozdělovali, pocházely podle informací MF DNES z pokut. Všichni chycení dopraváci totiž sloužili na oddělení, které mělo hlídat, jak se řidiči chovají za volantem. Na to sice policisté dohlíželi, jenže část vybraných peněz jim zůstávala v kapse a patrně byli také ochotni za úplatek „přimhouřit oko“. Kolik peněz takto získali, nikdo neví. Podle odhadů si každý ze skupiny, kde každý kryl každého, přišel i na několik tisíc měsíčně.

Inspekci na kladenské policisty přivedli řidiči, kteří takové svérázné vybírání pokut zažili. Loni v říjnu proto začali důstojníci inspekce podezřelé dopraváky odposlouchávat a díky satelitní navigaci sledovali, kde jezdí se služebními auty.

Pro kladenskou policii znamená zadržení jedenácti jejích lidí, všech navíc z jednoho oddělení, značný problém. Shodou okolností si před čtrnácti dny středočeský poslanec za ODS Jan Klas na jednání sněmovního bezpečnostního výboru stěžoval, že už dlouho neviděl na Kladensku dopravního policistu. Teď se to ještě zhorší, což včera připustil i okresní policejní ředitel Vladimír Hrotík. „Budeme to prostě muset nějak operativně řešit,“ řekl. Pravděpodobně budou pořádek u silnic dočasně hlídat policisté z jiných oddělení.

Podřízené, které inspektoři zatkli, se ředitel Hrotík už včera rozhodl propustit, a to bez nároku na rentu. Přesvědčily ho důkazy, které mu inspekce předložila.
„Je to závažné pochybení, které vrhá špatné světlo na ostatní policisty,“ uvedl Hrotík.

Pokračování...

Na výplatní pásce pětadvacet až třicet tisíc korun a k tomu několikatisícové „prémie“. Ty však pocházely z úplatků a peněz za pokuty, které měly skončit ve státním rozpočtu. Právě tak si minimálně od loňského října vydělávalo jedenáct dopravních policistů z Kladna, které včera zatkli detektivové z Inspekce ministra vnitra. Většinu z policistů si inspektoři „vyzvedli“ přímo na kladenském policejním ředitelství, ostatní zatkli doma.

Systém, v němž policisté neodevzdávali část peněz, které předtím vybrali na pokutách za dopravní přestupky, fungoval zřejmě déle než půl roku. Bylo to také díky vzájemnému krytí. Všech jedenáct zatčených je totiž ze stejného oddělení – z toho, které přímo dohlíží na pořádek na silnicích.

Všichni tak o sobě navzájem věděli, že se pět set až patnáct set korun z každého neevidovaného přestupku odevzdává do „společné kasy“. Z ní pak každý dostal stejný díl. Detektivové inspekce to zjistili, když skupinu měsíce odposlouchávali. „Z odposlechů dokonce vyplývá, že někteří z policistů tušili, že je sledujeme. Přesto dál ve svém chování pokračovali. Nemohli si prostě pomoci,“ řekl MF DNES člověk, který má o šetření detailní informace.

Detektivové také pomocí satelitní navigace sledovali, kde se jednotliví policisté pohybují ve služebních autech. Podařilo se dobře zmapovat, kolik lidí hlídky zastavily a kontrolovaly. Inspekce má k dispozici i výpovědi několika svědků, kteří se s úplatnými policisty setkali.

Při vyšetřování kromě neodevzdávání pokut vypátrali detektivové ještě něco navíc. Zjistili, že jeden z policistů brutálně napadl během služby mladého muže.

Největší zátah za poslední roky

Zásah proti kladenským policistům je jednou z největších podobných akcí za poslední roky. Inspekce na zatýkání nasadila padesát svých lidí. Zatčené policisty odvezli detektivové na své ústředí v Praze, kde už čekali státní zastupitelé, aby se mohlo začít s výslechy. Do včerejšího večera však nebylo jasné, zda žalobci někoho ze zadržených z porušení zákona obvinili.

Šéf kladenské policie Vladimír Hrotík přesto už během dne oznámil, že všech jedenáct policistů čeká propuštění. Podle něj svým chováním vrhli špatné světlo na všechny ostatní policisty.

Sám Hrotík byl paradoxně před třemi roky kvůli korupci na kladenské dopravce sám vyšetřován inspekcí. Ta ho podezřívala, že kryl dva policisty, kteří měli vzít úplatek. Jenže tehdy se nic takového neprokázalo, a tak potrestání unikl i Hrotík. Oba policisté, kteří byli tehdy podezřelí, jsou mezi jedenácti zatčenými.

Zátah přivítal i ministr vnitra Ivan Langer. „Je to jasný vzkaz pro všechny policisty, že jim nebude tolerováno jakékoliv podobné selhání,“ řekl Langer. „Není to rozhodně poslední podobná akce. Na korupci u dopravní policie se mají detektivové inspekce zaměřovat primárně, protože právě dopravka je podle některých náznaků takovým chováním prolezlá nejvíce,“ dodal.

Co pomůže proti korupci?

Kladensko je zároveň jedním z okresů, kde policie víc než rok zkouší, jak korupci mezi dopravními policisty vymýtit. Středočeská policie nakoupila pro své lidi několik set diktafonů, na které se mají nahrávat průběhy všech silničních kontrol.
Jenže se ukazuje, že i takové opatření lze poměrně snadno obejít. I podle někdejšího šéfa středočeské dopravky Stanislava Humla, který svlékl uniformu po kritice poměrů u policie, diktafony až tak nic neřeší.

Nejlepší pojistkou, jak korupci u dopravních policistů zabránit, je podle něj nevybírat pokuty v hotovosti. „Ideální by bylo, aby se pokuty platily třeba platební kartou. Každý služební vůz by měl namontovaný terminál, který by to umožňoval,“ řekl Huml.

S návrhem souhlasí také ministr Langer. Zároveň však řekl, že něco podobného se nedá ve vybavení policie v blízké době čekat. „Na podobnou techniku zatím nejsou v rozpočtu peníze. A kdy budou, nevím,“ uvedl Langer.

MF Dnes, 16. března 2007