Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Rozhovory / MF Dnes: Ivan Langer: Řidiči se nemají bát

[11.07.2006]

Bezpečnost

MF Dnes: Ivan Langer: Řidiči se nemají bát

Nový silniční zákon

Nový bodový systém na silnicích přetřásá v těchto dnech snad každý řidič. Možný ministr vnitra v koaliční vládě, lídr olomoucké ODS Ivan Langer chce silniční zákon změnit, aby netrestal řidiče za "bagatelní přestupky". Řekl to v on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz.

Dnes jsem nestihl autobus do práce, protože v důsledku nového silničního zákona jel po městě v několikasetmetrové koloně vystresovaných řidičů čtyřicet a nestihl pravidelný přípoj. Hodláte s tím nesmyslem něco udělat, vy osobně nebo ODS?

Přesně chápu vaše pocity, v neděli jsem jel několik kilometrů v takové koloně i já. Průměrná rychlost cca 35km/h. Zákon je třeba změnit.

Co hodláte v případě svého ministrování udělat s novým silničním zákonem vy? Zatím se zdá býti velice drakonickým!

1.) Změnit struktury sankcí, tak aby nebyly zbytečně postihovány takzvané bagatelní přestupky. Prioritou je tvrdý postih těch, kdo skutečně ohrožují životy a zdraví ostatních. Vyšší tolerance při překročení rychlosti do 10 km/h, neboť to, co se nyní děje - kolony táhnoucí se třicítkou z obavy před sankcí považuji za velké riziko. 2.) Změnit dopravní značení na základě spolupráce policie a obecních a krajských zastupitelstev. 3.) Změnit práci dopravní policie - policista pomáhá, trestá a odměňuje ... tedy žádný strach, nýbrž přirozený respekt! 4.) Změnit státní rozpočet - neprojídat peníze a investovat je do infrastruktury - lepší silnice jsou klíčem k větší bezpečnosti na nich.

V jakém časovém horizontu bychom konkrétní kroky mohli od vás čekat?

Odhaduji, že to může trvat asi rok. Je mi líto, ale já ani mí kolegové jsme pro tento zákon nehlasovali právě pro jeho nedostatečnou připravenost a nedobrou filozofii.

Myslíte si, že většina řidičů, kteří si přejí změnu nebo zrušení nového silničního zákona, jsou silniční piráti?

Jsem přesvědčen, že po změnách volá zdravý rozum a ne silniční piráti. Změnu by uvítali i dopravní policisté, kteří podle tohoto zákona musejí pracovat. Sankce musejí umět rozlišit takzvané bagatelní přestupky od těch vskutku závažných a policie musí umět vytypovat ta místa, kde je třeby, aby na dodržování zákona dohlížela. Považuji za nepřijatelné číhání na lidi na parkovišti před supermarketem, zatímco chybí na přechodu před školou či školkou. Tam bych byl rád, aby policisté byli a postihli každého, kdo jede rychle.

Před měsícem jsem se v noci vracel z Polska a přehlédl označení obce sestávající z několika roztroušených domů a pokračoval několik set metrů devadesátkou. Pokud by se mi něco podobného stalo dnes a policie mi naměřila třeba 94 km/h, přijdu namístě o řidičák a další týden o práci. Vysoký policejní představitel napsal nedávno v MFD: "Je správné, že se řidiči bojí."

Nemyslím, že "je správné, že se řidiči bojí". Aby se něco změnilo k lepšímu, nestačí jen přijmout zákon. Musí na to být připraveni lidé i instituce, a to se nestalo. Osobně vidím cestu ke zlepšení ve změně sankcí v zákoně, ale i v pečlivé úvaze o smysluplnosti některých dopravních značení, ve zlepšení kvality našich silnic a ve změně stylu práce policie. Policisté by měli nejen trestat, měli by být symbolem pomoci pro toho, kdo ji potřebuje.

MF Dnes, 11. září 2006