Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Přepisy diskuzí / Diskusní pořad televize Nova "7"

[01.05.2005]

Politika obecně

Diskusní pořad televize Nova "7"

Nová vláda, katarský princ

Moderátor (Martin Veselovský):
Co by měla a neměla dělat nová vláda? Čím je podezřelý případ katarského prince? A může být manžel ministryně známý lobbista? Dobré poledne, dámy a pánové, to jsou některá z témat příštích osmapadesáti minut, tedy dalšího souboje argumentů nad věcmi veřejnými. Myslím, že dnes se konečně můžeme po dlouhé době vrátit od politických hrátek ke konkrétním problémům, které budou mít velice bezprostřední vliv na naše životy. Pozvání do studia dnes přijal ministr spravedlnosti a předseda Unie svobody-DEU, Pavel Němec. Dobrý den.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Dobré poledne.

Moderátor (Martin Veselovský):
A místopředseda Občanské demokratické strany a místopředseda poslanecké sněmovny, Ivan Langer. Dobrý den, pane poslanče.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Dobrý den, přeji.

Moderátor (Martin Veselovský):
Nezapomeňte samozřejmě také na otázku, komu z obou pozvaných politiků věříte více. Ten svůj názor můžete vtělit do telefonického hlasování. Vzhledem k tomu, že na začátku tohoto týdne byla jmenována nová vláda, pojďme se přece jen ještě vrátit k dozvuku politické krize. Přenesme se do pondělního rána.

Na úřadu vlády se sešli lídři bývalé vládní koalice, aby definitivně podepsali za toto volební období už třetí dohodu o vládě.

Bohuslav Sobotka /ČSSD/, místopředseda vlády a ministr financí:
Pokud dojde ke změnám, tak to budou spíše technické, nebo formulační změny.

Zatímco dosud se koaliční smlouvy podepisovaly veřejně, a mnohdy nechybělo ani šampaňské, tentokrát se tak dělo za zavřenými dveřmi. Šéf lidovců dokonce nechtěl z počátku novou smlouvu ani ukázat.

Miroslav Kalousek, předseda KDU-ČSL:
My se velmi omlouváme, ale její zveřejnění je plánováno nějakým způsobem.

Až později novináři text dostali. Stojí v něm mimo jiné závazek, že v důležitých věcech, jako je rozpočet, či daně, budou strany vždy hlasovat jednotně. Pak všechno nabralo rychlý spád. Před devátou přijel Stanislav Gross na hrad, aby udělal to, co před dvěma týdny veřejně slíbil.

Václav Klaus, prezident republiky:
Demise se snad nese tady v tom papíru v těch deskách.

Autor
Už po čtvrt hodině ovšem zadním vchodem zase odjíždí, aniž by konec své vlády jakkoliv komentoval. Václav Klaus pak neotálel, a v zápětí jmenoval novým premiérem Jiřího Paroubka.

Jiří Paroubek /ČSSD/, předseda vlády:
Vážený pane prezidente, dovolte, abych vám poděkoval za vaši úlohu.

Kolem páté pak všichni ministři převzali od Václava Klause jmenovací dekrety. A tady už můžete vidět celou vládu pěkně pohromadě, jak se chystá na tradiční skupinové foto. Nakonec se v ní objevily jen čtyři nové tváře. Nejnověji se ministryní informatiky stala dosavadní náměstkyně Dana Bérová. Ihned po svém jmenování se ministři vydali na úřad vlády k prvnímu oficiálnímu jednání. Ani po dnešku ale ještě nemá vláda vyhráno. Někteří poslanci ČSSD totiž stále ještě neřekli, jestli ji podpoří.

Moderátor (Martin Veselovský):
Vy jste, pane předsedo, tedy vaše strana, prošli celou krizí, jako by se vás vůbec netýkala. Vy zůstáváte ve svých pozicích, s nikým jste si to moc nerozházeli. Abych tak řekl, vesele visíte billboardech. Jak myslíte, že voliči vnímají váš postoj v těch minulých několika měsících.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Tak, já doufám, že nás vnímají jako stranu, která na jedné straně dodržuje dohody, a na druhé straně se chová zásadově. My jsme se v krizi angažovali v okamžiku, kdy na základě návrhu Občanské demokratické strany na vyslovení nedůvěry vládě hlasovali komunisté tak, že se zdrželi hlasování, a tím vládu nepřímo podpořili. To byl pro nás okamžik, který byl zcela nepřijatelný. A poté jsme také řekli, že nejlepším řešením celé krize, je demise celé vlády. A pokud by se tak nestalo, tak podáme demise individuálně, což jsme také udělali. Já musím říct, že adiuktury, které zjišťovaly chování jednotlivých stran v průběhu krize, tak zaregistrovaly, že Unie svobody v této krizi obstála. Já si myslím, že....

Moderátor (Martin Veselovský):
Co to znamená, obstála?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Tak, obstála....

Moderátor (Martin Veselovský):
Že zůstala ve vládě?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ne, nikoliv. Obstála u voličů a myslím si, že naše chování bylo od začátku konzistentní v tom smyslu, že jsme nechtěli nabourat koalici, která byla postavena na smluvním základě. A jestliže, po volbách v roce 2002 na základě rozložení sil v poslanecké sněmovně, kdy existuje určitá demokratická většina sto jednoho hlasu, a tehdy jsme to považovali za proevropské řešení, řešení, které zabraňuje vlivu komunistů, tak to samozřejmě se nic nezmění, protože...

Moderátor (Martin Veselovský):
Já vám jenom skočím do řeči, protože já mám čísla jiné agentury, a to agentury, která zkoumá volební preference, z 28. dubna. Data hovoří o tom, že vy by jste ve volbách, které by se konaly nyní, nezískali ani 5 procent hlasů. Tak já nevím, jestli to znamená obstála? To znamená, že by jste se nedostali do sněmovny.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Tak, já si myslím, že to není úplně příznivý komentář z vaší strany. My jsme....

Moderátor (Martin Veselovský):
No, počkejte! Ne, ne, ne, to není komentář. To je komentář agentury, která dělala ten průzkum.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Čtyři výzkumy od všech třech agentur se shodli na tom, že Unie svobody se odrazila ode dna. My jsme měli preference někde pod jedním procentem. A dneska váš citovaný průzkum říká, že máme 2,6. Já si myslím, že to je násobný nárůst a já doufám, že Unie svobody bude v tomto trendu pokračovat. A samozřejmě, že našim cílem je to, aby přesáhla pět procent. A jednoznačně......

Moderátor (Martin Veselovský):
Dobrá.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Se ukazuje, že Unie svobody v preferencích jde nahoru.

Moderátor (Martin Veselovský):
Jaký je váš pohled, pane místopředsedo, na roli Unie svobody v minulých týdnech, měsících?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Ano. Já myslím, že jejich chování přesně vypovídá a vychází z toho, co jste řekl o těch volebních preferencích. Právě proto, že jsou tak nízké, právě proto, že je unie jistoty má jistotu, nebo Unie svobody má jistotu, hraničící s jistotou, že se do příštího parlamentu nedostane, tak dělala všechno pro to, aby vláda vydržela, a aby pan ministr Němec, pan ministr Kühnl a někdo třetí zůstal ve vládě a podílel se ještě alespoň několik měsíců na vládnutí vlády, která je vlastně stará. S tou vládou se vůbec nic nezměnilo. Pitoreskní na tom je, že máme během jednoho volebního období třetího premiéra, a pokud tato vláda sama sebe označuje za proevropskou, tak by mne zajímalo, jednak, kolik je proevropské, nebo evropské to, že se mění předsedové vlád, jak na běžícím pásu, aniž by došlo k volbám. Mě tedy chování Unie svobody vůbec nepřekvapilo. Myslím si, že jejich chování už naznačila ta první vládní krize, která byla kolem povodňových balíčků, kdy tehdy Unie svobody kývla na ten potupný Pilipův dodatek, že když bude jenom trošku zlobit sociální demokracie, tak sama rychle z té vlády odejde.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já si myslím, že to samozřejmě není korektní hodnocení. Nicméně, logické je z řad opozice. Já si myslím, že ten, kdo se klepal na to, aby byl co nejdřív u moci, je ODS, která neměla žádná řešení, a jenom měla řešení toho, že je třeba co nejrychleji přijít k předčasným volbám tak, aby ODS mohla zasednout ve vládě. Takže, to si myslím, že je logické, že strana, která chce prosazovat svůj program, také chce být u vlády. Je to legitimní snaha ODS, a já si myslím, že není možné.....

Moderátor (Martin Veselovský):
Není to nakonec snaha Unie svobody?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
A myslím si, že je to i legitimní snaha Unie svobody v tom smyslu, že máme možnost prosazovat svůj program. A každá strana dobře ví, že program lze prosazovat podstatě efektivněji ve vládě, než v opozici.

Moderátor (Martin Veselovský):
Já bych se jenom vrátil k těm preferencím. Podle onoho průzkumu, který jsem viděl já, tak toho 28. dubna by jste získali 35 procent hlasů voličů. Znamená to, že jste v klidu, zůstáváte v lehkém ústraní opozice, a té nové vládě v čele s Jiřím Paroubkem prostě nedáte nic zadarmo? Neustoupíte ji v ničem? Nebude žádné téma, na kterém by jste spolupracovali?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
To je těch 35 procent, je obrovský závazek. A my nezůstáváme v klidu, děláme svoji opoziční práci a připravujeme na se na to, až přijde tedy řádný termín voleb. A jen k tomu, co říkal pan ministr.

Moderátor (Martin Veselovský):
Zodpovězte moji otázku!

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Dobře. Ještě k té spolupráci a nespolupráci s panem Paroubkem a s touto vládou. Z našeho pohledu je to tak, jak byla Špidlova vláda bez Špidly, teď to je Grossova vláda bez Grosse. Možná skončila vládní krize, ale pokračuje krize vládnutí. Jestliže jsme nedali důvěru těm předcházejícím vládám, tak nemůžeme dát důvěru ani tomuto klonu, respektive této vládě Stanislava Grosse bez něj.

Moderátor (Martin Veselovský):
Budiž.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
To je jedna rovina. Druhá věc je, určitě se mohou objevit témata, ve kterých se objeví šance, že je možné vedle sebe dát program ODS. Jenom věřím, že přestože z vládního prohlášení vypadl závazek přijmout zákon o referendu, které umožní konání referenda k Evropské ústavní smlouvě, přesto věřím, že toto například může být jedno ze základních styčných témat. Protože, pokud opravdu někdo chce, aby Ústava, nebo k Ústavě se mohly vyjádřit všichni občané, potom věřím, že podpoří vládní koalice náš ústavní návrh zákona o referendu.

Moderátor (Martin Veselovský):
Jenom drobná podotázka. Co se týče penzijní reformy, tak budete ochotni si sednou k jednomu stolu a začít jednat, aby neležely ty výsledky té pracovní komise někde rok, jen tak ladem?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Tak, já si myslím, že toto je obrovský závazek, který máme všichni, bez ohledu na to, jestli jsme ve vládě, nebo v opozici. Mě sice pokračování této vlády naplňuje spíše skepsí. Já této vládě říkám vláda ztraceného času. Tedy, že se jí nepodaří toho moc udělat. Ale penzijní reforma je obrovský a závazek, a tady my jsme připraveni se.....

Moderátor (Martin Veselovský):
Na tom budete spolupracovat?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Na této práci podílet. Určitě.

Moderátor (Martin Veselovský):
Pane ministře, jaký vztah, já se teď ptám spíš na tu osobní rovinu, máte s novým premiérem Jiřím Paroubkem?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Podívejte se, já si myslím, že pokud podepíšete s nějakým partnerem smlouvu, ať už je to koaliční smlouva, nebo tato smlouva, o vytvoření vlády, tak osobní vztahy musí jít stranou. Já si myslím, že.....

Moderátor (Martin Veselovský):
Vy to dokážete úplně eliminovat?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já si myslím, že právě osobní vztahy hrály roli v té eskalaci krize. A to byl také důvod, proč jsme se do té krize v prvním počátku žádným způsobem nevměšovaly, a prostě jsme řekli jasné stanovisko v okamžiku, kdy vláda začala být závislá na komunistech.

Moderátor (Martin Veselovský):
Vy říkáte, rozumím tomu dobře, že tam byla nějaká nervozita mezi panem Kalouskem a Grossem? Vy jste si řekli: "My budeme strana, a nebude jim do toho...?"

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já si myslím, že do těch osobních vztahů, které potom jsou promítány do politické činnosti, že to opravdu není nic dobrého. A tak, jako si myslím, že KDU-ČSL....

Moderátor (Martin Veselovský):
Pardon, to je vaše vidění začátku té krize? Že tam se prostě zasekli jako dva lidé, Kalousek a Gross, a.....?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já si myslím, že je třeba říci, že odpovědnost za každého politika má zejména ta strana, která ho nominuje. Tak jako KDU-ČSL má odpovědnost za pana Kalouska, tak sociální demokracie měla odpovědnost za pana Grosse. A myslím si, že vyhraňovat se takovým způsobem, kdo má být, nemá být ve vládě, já si myslím, že to nepřispívá k tomu, aby se strany vůbec mohly dohodnout. Já si také dokážu představit politiky z Občanské demokratické strany, se kterými se hůře jedná, politiky, se kterými se lépe jedná, ale prostě to je.....

Moderátor (Martin Veselovský):
Můžete říci, který z nich?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ta strana si musí rozhodnout, jestli chce spolupracovat s danou stranou, nebo nechce.

Moderátor (Martin Veselovský):
Tomu rozumím. Pan místopředseda patří mezi které?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já si myslím, že není nutné komentovat.

Moderátor (Martin Veselovský):
Počkejte, tak vy jste řekl, že tam jsou někteří, se kterými se lépe, a se kterými hůře?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Já jsem zvědavý teda, kam budu zařazen. A bojím se, aby to nebyl polibek smrti, když mě pan ministr pochválí.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ne, tak já si myslím, že......

Moderátor (Martin Veselovský):
Bylo by dobré říct B, když jste řekl A, pane ministře.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já říkám A. V každé straně máte politiky, se kterými se hůře jedná, kteří, kde jsou nějaké vzájemné osobní antipatie. Ale právě proto, že říkám, že do politiky tyhle ty osobní sympatie, nebo antipatie nepatří. Že si musím vybrat stranu, jestli s ní jsem schopen, jako předseda strany, spolupracovat, nebo nikoliv. No, tak to nepatří ani sem. Já říkám, ano, s ODS je možné spolupracovat, stejně tak, jako je možné spolupracovat se sociální demokracií a s lidovci. S kým nebudeme v žádném případě spolupracovat, jsou komunisté.

Moderátor (Martin Veselovský):
Když už mluvíte o komunistech, vy se to nedozvíte asi, ale tak, možná si to řeknete potom.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
My si to řekneme potom.

Moderátor (Martin Veselovský):
Vy by jste to tipoval jak, pane místopředsedo?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
50 na 50, nebo přítel na telefonu.

Moderátor (Martin Veselovský):
Vy jste opravdu..... Dobrá. Mluvíte o komunistech. Jiří Paroubek několikrát zopakoval, že v některých oblastech si rád půjde pro podporu ke KSČM. Jmenoval například sociální oblast, nebo bytovou politiku. Až to udělá, až si půjde v těchto oblastech pro podporu komunistů, tak vy uděláte, pane ministře, co?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já si myslím, že vlastně tyhle ty oblasti, kde to není možné, celkem jasně definuje naše smlouva. V tomto, jak v této části je to vlastně identický okruh případů, které byly upraveny v koaliční smlouvě, a jsou to podstatné věci, které se týkají daní, ale také oblastí, které se týkají správy daní, nebo, řekněme, podpory daňového výběru. Ať to jsou registrační pokladny, nebo třeba majetková přiznání, zákony, které se týkají ochrany vlastnictví. A to jsou pro nás podstatné věci, kde je zcela nepřijatelné, aby kterýkoliv z partnerů hledal podporu u opozice. Stejně tak, jako my se zavazujeme, že nebudeme se spojovat s ODS, například na nějakém radikálním snižování daní, i když by se nám to určitě líbilo. Tak se sociální demokracie zavazuje, že prostě s komunisty nebude zavádět daně, pro bohaté, že nebude rozdávat plošná a majetková přiznání.

Moderátor (Martin Veselovský):
Dobrá, to chápu, že to by se vám nelíbilo. Ale, já se zeptám jinak. Když si nebude jist podporou například svých poslanců, a půjde si pro podporu do poslaneckého klubu KSČM, u věcí, se kterými i vy by jste souhlasili, tak na to ptám? Protože takovou možnost on několikrát zmínil.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Pokud to bude zákon o zoologických zahradách, nebo něco méně významného, tak není možné si nalhávat, že v Poslanecké sněmovně nefunguje průřezové hlasování. To prostě funguje. Mnohdy hlasuje i ODS spolu s komunistickou stranou....

Moderátor (Martin Veselovský):
Dobře, úplně tomu rozumím.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
A to nejenom pasivně, ale i aktivně. Protože je třeba odlišit......

Moderátor (Martin Veselovský):
Já se zeptám ještě konkrétněji.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Odlišit skutečně to podstatné, a to, co je.....

Moderátor (Martin Veselovský):
Já zeptám....

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Na to, co je významné.

Moderátor (Martin Veselovský):
Dobrá. Bude zákon o nějakých, řekněme, nově koncipovaných sociálních dávkách, pan Paroubek bude cítit, že jeho sociálnědemokratičtí poslanci nejsou zcela jednotní, vyrazí za panem Kováčikem a domluví si s ním podporu některých jeho poslanců. I přesto, že vy by jste s tím zákonem souhlasili.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Tak, pokud to bude zákon, který bude zpřísňovat sociální dávky, a který bude postaven na principu, že kdo dávky zneužívá, tak o ně má přijít. Tak, samozřejmě, i podporu z opozice uvítáme. Pokud to bude zákon, který bude rozdávat více sociálních dávek, a bude navádět k tomu, aby lidé nepracovali, aby byli závislí na státu, tak v takovém případě, v žádném takovém případě není možné, aby sociální demokracie hlasovala s komunisty.

Moderátor (Martin Veselovský):
Vaše reakce, pane místopředsedo?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Mě by ta spolupráce s komunisty ze strany sociální demokracie v žádném případě nepřekvapila. Myslím si, že bylo až tragickým sdělením do české veřejnosti vyjádření pana Paroubka, že považuje komunisty za menší zlo, než demokratickou stranu, kterou je ODS. A to tím spíše, že zaznělo ve dnech, kdy se v Praze sjeli všichni marxističtí revolucionáři ze všech konců této zeměkoule. Pro mne tím pan Paroubek se stal velmi nedůvěryhodným člověkem, a já si myslím, že sociální demokracie, vzhledem ke své vnitřní rozpolcenosti bude stále více a více hledat podporu, čím více se budou blížit volby, tak bude hledat podporu u komunistů. A vy, pane ministře, vaše strana, myslím si, že i lidovci, budou hrát takovou roli poslušné služtičky, která bude držet tuto vládu až do voleb. A na váš názor sociální demokracie pan Paroubek vůbec nebude brát ohled.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Tak, my rozhodně nebudeme držet vládu až do voleb, pokud by sociální demokracie ignorovala smluvní závazky. Já jsem řekl, že Unie svobody je ta, která chce dodržovat smluvní závazky, a podobně to chceme i po našich partnerech. Takže, pokud se budeme pohybovat v tom rámci, který nám dávají smluvní dokumenty, tak ve vládě budeme. Pokud překročíme tento rámec, tak ve vládě nebudeme. A já toto riziko nepodceňuji, proto jsme také kladli jako bezpodmínečnou podmínku nějakého smluvního vztahu se sociální demokracií, to, že bude obsahovat tak zvané protikomunistické pojistky. A vy to, pane místopředsedo, dobře víte.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Já jenom ještě....

Moderátor (Martin Veselovský):
Jenom krátká reakce?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Mám důležitou poznámku. My se tady bavíme o tom, kdo s kým bude spolupracovat. A měli jsme si položit také otázku, proč ta vláda vlastně vznikla, a co dobrého můžeme od ní všichni, bez ohledu na to, jestli jsme příslušníky té politické strany, nebo ne, jsme všichni občané, co dobrého od ní můžeme čekat. A přiznám se, že jsem se díval do takzvaného programového prohlášení, nebo té smlouvy, a pro mne osobně je tam napsáno žalostně málo. Doteď nerozumím tomu, proč ta vláda se takto poskládala a chce dál vládnout, vyjma toho, že pan Paroubek řekl, že sociální demokracie potřebuje oddechový čas, vyjma toho, že průzkumy veřejného mínění říkají Unii svobody, že po příštích volbách skončí. Opravdu, nenacházím žádný jiný důvod pro to, než nenazvat tuto vládu vládou ztraceného času.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já si myslím, že na dimenzi toho pořadu je v tom smluvním dokumentu napsáno hodně témat. Na programového prohlášení vlády si, pane místopředsedo, prosím, počkejte do okamžiku, kdy bude představeno v Poslanecké sněmovně. Hlasování o důvěře má být někdy druhý sněmovní týden, zhruba do čtrnácti dnů. A já si myslím, že tam budeme hovořit o tom, zda programové prohlášení je dostatečné, nebo nikoliv.

Moderátor (Martin Veselovský):
Tak, pánové, pojďme....

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Ještě k tomu referendu. Mě by to velmi zajímalo, protože vy jste mi položil otázku, jak se bude chovat opozice k vládě.

Moderátor (Martin Veselovský):
Ano.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Já si myslím, že stejně tak relevantní je otázka, jak vláda přistoupí k návrhu opozice, teď již Senátu, to není jen opoziční návrh, který jasně umožňuje schválení ústavní smlouvy, Evropské ústavní smlouvy v referendu.

Moderátor (Martin Veselovský):
Otázka byla položena, vaše reakce, pane ministře?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Tak, já si myslím, že společným zájmem tří stran, které spolu vytvořily vládu, je to, aby evropská Ústava byla ratifikována. Sociální demokracie upřednostňuje zákon o všeobecném referendu. Je známo, že ODS upřednostňuje zákon o jednoúčelovém referendu, jednorázovém referendu. A Unie svobody podpoří všechny cesty, který povedou k ratifikaci Evropské ústavní smlouvy. Pro nás není důležitá na prvním místě forma, ale obsah. To znamená, výsledek ratifikačního procesu.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Já se obávám, že.....

Moderátor (Martin Veselovský):
V tuto chvíli je to jasný signál všem divákům, jestli půjdou sami rozhodnout o ratifikaci ústavní smlouvy, nebo jestli o tom rozhodnou zákonodárci.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Samozřejmě. Samozřejmě, že ústavní zákon není jenom otázkou pro vládu. Ústavní zákon potřebuje 120 hlasů v Poslanecké sněmovně, třípětinovou většinu v Senátu. To znamená, to není věc, kterou by mohla vládní koalice nadiktovat a říci: "Ano, my to většinou sto jednoho hlasu prosadíme!". Ale to prostě nejde.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Ten Senát to už schválil, zákon o jednorázovém referendu. A buď vám tedy jde o to, aby o tak zásadní otázce občané rozhodli v referendu, anebo vám na tom nezáleží. A potom hledáte další zástupce argumenty, jak se referendu vyhnout. Myslím si, že ta otázka z mé strany byla položena naprosto srozumitelně a jasně. A já jsem přesvědčen, že se nedá oddělit forma od obsahu.....

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já jsem přesvědčen....

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Jde o tak zásadní dokument, který svým způsobem omezuje svrchovanost České republiky, že přesahuje mandát zákonodárců, a že by se o takovémto dokumentu mělo rozhodně rozhodnout v Ústavě, teda v referendu. Bojím se, že tato vládní koalice sice říká: "Evropská ústava ano", ale jako čert, který se bojí kříže, se bojí také referenda.

Moderátor (Martin Veselovský):
Vaše reakce?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
My se v žádném případě referenda nebojíme, a jsem přesvědčen, že poslanci US-DEU podpoří i senátní návrh.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Děkuji, to mi stačí.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Nicméně, musím říct jednu věc.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Ano.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Každá ta forma schvalování ratifikace Evropské ústavní smlouvy má své výhody a nevýhody. Samozřejmě, že.....

Moderátor (Martin Veselovský):
Pane ministře, já vás zastavím. Já si myslím, že o tomto tématu jsme v Sedmičce už mluvili několikrát. Dostali bychom se někam úplně dál. Pokud dovolíte, já vám odcituji slova, která, dostaneme se tím někam jinam, která padl z úst vašeho místopředsedy Svatopluka Karáska v Televizi Prima. Týkalo se to skládání vlády. Řekl: "Nejprve musíme rozhodnout, jestli to má být odborník, nebo unionista". Týkalo se to postu ministra informatiky. Můžete mi to nějak vysvětlit?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ne, já si myslím, že jsme rozhodovali mezi několika kandidáty. Tohle to, co říkal pan místopředseda Karásek, pochopitelně, bylo jedno hledisko, ale nikoliv hledisko nějak extrémně významné, nebo jediné významné.

Moderátor (Martin Veselovský):
K tomu nesměřuje moje otázka. Ta směřuje k tomu, jestli to jaksi předjímá jakousi představu, že unionista není odborníkem.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
My jsme, samozřejmě, že takovéto dělítko prostě není dobré. Protože, odhlasovat si, že to má být unionista, znamená, že jakýkoliv unionista je lepší, než odborník. A odhlasovat si, že to bude odborník, tak říkáme, že jakýkoliv odborník je lepší, než unionista. Takovéto dělítko prostě nedává základní smysl.

Moderátor (Martin Veselovský):
Takže, to se asi přeřekl pan Karásek pravděpodobně, nebo....?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já vám řeknu, jak jsme při tom výběru postupovali. My jsme postupovali tak, že jsme vycházeli, že ten, kdo bude zastávat pozici ministra informatiky, tak nemá ty standardní čtyři roky, má zhruba něco málo přes rok. A proto jsme také vycházeli, že je dobré, v rámci toho spravovaného resortu, aby existovala určitá kontinuita, aby tam přišel člověk, který je zasvěcen do činnosti tohoto ministerstva, který zná základní mechanismy fungování úřadu, vztahy k Poslanecké sněmovně, chodí ...

Moderátor (Martin Veselovský):
Pane ministře, myslím, že to jsou všechno motivy, které si všichni dokážeme představit. Těžko by jste tam asi motivovali někoho, nebo nominovali někoho, kdo se v oboru vůbec nevyzná.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Jenom drobná poznámka. To je jedno kritérium. Ale druhé kritérium, a teď to, prosím, neberte jako nic osobního vůči paní ministryni Bérové. Já to považuji za velmi nešťastný krok. Neboť, jestli máme hovořit o střetu zájmů, pro mě je dost těžko akceptovatelné....

Moderátor (Martin Veselovský):
Já vás musím zastavit, pane místopředsedo. Střet zájmů přijde ještě na řadu.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Ale mě šlo o to, o ten případ Bérové a jejího manžela. Prostě, považuji to za velmi nešťastné.

Moderátor (Martin Veselovský):
Dostaneme se k tomu, oběma vám to slibuji. Úplně poslední věc, týkající se jaksi té, čistě politického tématu. Odstoupivší ministři a premiér dostanou odstupné ve výši zhruba 100 tisíc Kč, 300 tisíc Kč a pan premiér asi 750 tisíc Kč. Je mi jasné, je to podle zákona, je to v pořádku. Já se ptám na váš názor. Je to principiálně správně, proč má odstupující premiér dostat 750 tisíc Kč odstupného například? Pane místopředsedo?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Záleží na tom, jak se na to podíváte, jestli vyčleníte opět nějakou skupinu lidí do jiného režimu. Podle mne, toto je standardní způsob, teď pominu ty částky, ale to, když někdo odchází....

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ještě nejsou jasné, ty částky.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Ten, který odchází ze svého zaměstnání, ze své funkce, má nárok na jakési odstupné. Já se domnívám, že v tomto smyslu je to, byť bych mohl být nadšený opozicí, tak to akceptovat.

Moderátor (Martin Veselovský):
Předpokládám, že i vy to budete akceptovat?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
I já to budu akceptovat. Mimochodem, vede se určitý spor o výklad, jaké to mají být přesně částky. V tuto chvíli asi není úplně zřejmé, jestli to bude 700 tisíc Kč u premiéra, byť bych se přikláněl k tomuto právnímu výkladu. Ale to neplatí jenom na exekutivu. Pan místopředseda sněmovny, pokud by skončil práci v poslanecké sněmovně, získává také odstupné, takže se to vztahuje samozřejmě také i na opozici. A musím říct, že to je všude na světě, všude v civilizovaném světě. A je to i v jiných zaměstnáních, samozřejmě, nejenom v politice.

Moderátor (Martin Veselovský):
Tak, skoro bych řekl, že tady pan vrátný, tady u nás v televizi, asi nedostane odstupné, když odstoupí ze své funkce.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
No, kdyby odešel sám, asi ne. Kdyby byl propuštěn, a nejednalo by se o propuštění z důvodu hrubého porušení pracovní kázně, potom má také nárok na odstupné.

Moderátor (Martin Veselovský):
Pane místopředsedo, když vy, složíte sám funkci, tak to odstupné nedostanete.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Jiná debata je, jestli si myslíme, že pan premiér, bývalý premiér, ....

Moderátor (Martin Veselovský):
Ne, ne, ne, nezatahujme do toho takhle osobní věci. Když vy složíte funkci, tak odstupné dostanete?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Ano, ano.

Moderátor (Martin Veselovský):
To je ten případ, když pan vrátný tu funkci složí, tak....

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ale v jiných případech, pokud v zaměstnání sám složíte nějakou vysokou pozici, tak také dostanete odstupné.

Moderátor (Martin Veselovský):
Já znovu říkám, je to všechno zákonný postup. Já se ptám na váš osobní postoj, ten jste mi řekli.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Jenom jednu částku. Sám, z vlastní vůle odstoupil generální ředitel Carrefouru, či jak se přesně jmenovala tato pozice a dostal odstupné řádově v miliardách českých Korun.

Moderátor (Martin Veselovský):
Teď taky je nutno se zeptat: "Je to v pořádku? Není to úplně postavené na hlavu?".

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
To už je trochu přemrštěné, a já to říkám jenom na dokreslení. Že nějakých 700 tisíc Kč v porovnání s jednou miliardou, aby to bylo určité...

Moderátor (Martin Veselovský):
Ne, ale, dobře, pane ministře, ale já se nebavím o tom 750 tisíc Kč. Já jsem se snažil bavit o tom, jaksi jestli vůbec nikdo nenutí vás, volené, jmenované zástupce, aby jste to dělali. Děláte to ze své vlastní vůle, a tak dále, a tak dále.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Já myslím, že to souvisí s tím střetem zájmů. Protože, jestli chceme, aby bývalý politik, který získání nějaký druh informací, procházel jakousi karanténou a nemohl hned z vlády přeskočit do nějaké, například lobbistické firmy, a zneužívat informace, které se dozvěděl, a chceme říct, aby se takto neživil, aby dělal něco jiného, potom si myslím, že ten překlenovací čas je v pořádku.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
To platí i u zaměstnanců. Pokud sjednáte se zaměstnancem takzvanou konkurenční doložku, i pro případ skončení pracovního poměru, tak musí existovat určitá finanční kompenzace.

Moderátor (Martin Veselovský):
Tak! Pojďme k dalšímu tématu.

Moderátor (Martin Veselovský):
Nejen politická scéna, ale i naše justice se poslední dobou otřásá v základech. Příčinou je kauza katarského prince. Poté, co ministr spravedlnosti úplně sám rozhodl o jeho propuštění z české vazby, poštval ho proti sobě soudce i státní zástupce. Pavel Němec podle nich neoprávněně zasahuje do pravomocí nezávislé soudní moci.

Skandál kolem katarského prince propukl už loni v září. Policie po osmi měsících sledování zatýká člena vládnoucího rodu z malé, ale bohaté, arabské země Hámida Sáního. Do svého bytu v Praze si nechával vodit nezletilé Češky, některým ještě nebylo patnáct. Za sex s náruživým cizincem dostávaly 2 tisíce Kč.

Kamil Švec, státní zástupce:
Se dopustil tří trestných činů. Pohlavního zneužití, trestného činu kuplířství a ohrožování mravní výchovy.

Pražský soud rozhodl, že nechá prince ve vazbě až do procesu. Nepomůže mu ani rekordní dvacetimilionová kauce. Začátkem dubna, jen pár dní poté, co je obviněn, přichází nečekané nařízení z ministerstva spravedlnosti. Katarský princ má být vydán do rodné země. Ta slibuje, že bude ve stíhání pokračovat. Soudu se to ale nezdá.

Hovoří soudkyně Monika Křikavová, která má případ na starosti:
Jeho žádost o propuštění z vazby na svobodu zamítl.

Propuká válka, ve které jde o to, zda je ministr Němec oprávněn bez předchozího návrhu soudu, předat případ cizímu státu. Ministerstvo tvrdí, že ano. Proti němu stojí v jednom šiku soudci, žalobci, i právní experti z opozice.

Petr Dimun, mluvčí ministerstva spravedlnosti:
S takovým postupem soudu, který nerespektuje zákony, jsme se ještě, bohužel, nesetkali.

Jaromír Jirsa, prezident Soudcovské unie ČR:
Stojím za rozhodnutím soudkyně, která nepustila katarského prince zpět do své země.

Jiří Pospíšil /ODS/, stínový ministr spravedlnosti:
Nešlo ze strany ministerstva spravedlnosti o standardní postup. Došlo totiž k tomu, že dotyčný obviněný byl odňat svému zákonnému soudci. Bylo tak porušeno jedno z ústavních práv.

Postup ministra šokuje i nejvyšší státní zástupkyni Benešovou. Nařizuje policii, aby okolnosti Němcova verdiktu prošetřila, protože má podezření, že spáchal trestný čin. A vynořují se další podivné okolnosti. Katarská strana prý nabízela milion Dolarů tomu, kdo dostane prince z vazby. Sám ministr ještě v lednu do Kataru napsal, že do případu nemůže zasahovat. Když to tak udělal, nevyžádal si ani trestní spis. A katarský princ? Ten byl v pondělí poprvé u soudu. Další stání ho čeká po neděli.

Moderátor (Martin Veselovský):
Na začátek tohoto tématu musím podotknout, že celá kauza katarského prince, zejména tím, jaksi výstupem do médií, je značně zamotaným případem. Tak, pojďme ho zkusit trošičku zjednodušit, trošku rozplést. Ta otázka zní, pane ministře, proč bychom měli člena katarského královského rodu, který, když to řeknu velice tvrdě, souložil s nezletilými Češkami, vydat k trestnímu stíhání do jeho vlasti? A já jen pro, jaksi vizuální podporu našich diváků, poprosím režii o první grafickou ukázku. Je to paragraf z trestního řádu hovořící právě o podmínkách vydávání cizích státních příslušníků k trestnímu stíhání do jejich země. Tak, povídejte!

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Tak, já si myslím, že tento citovaný paragraf v trestním řádu není úplně přesný. My jsme postupovali podle paragrafu 448. A já už jsem myslel, že nebudu muset citovat, ale na ten základ, aby byli diváci uvedeni v obraz. Je-li vedeno trestní řízení pro trestný čin spáchaný na území České republiky, což je nepochybně pravda, a z jeho spáchání je podezřelá osoba, která je občanem cizího státu, což si myslím, že je také splněno, bezpochyby, může Nejvyšší státní zastupitelství, a teď pokračuji, a po podání obžaloby, to je také důvod, proč se rozhodovalo po podání obžaloby, a proč jsme nemohli rozhodovat někdy v lednu. Může tedy ministerstvo spravedlnosti po podání obžaloby předat trestní řízení příslušnému orgánu cizího státu, jehož je osoba podezřelá ze spáchání tohoto trestného činu. Já se omlouvám, ale musel jsem tohle to odcitovat. Já si myslím, že to je jasná kompetence ministra spravedlnosti. A teď k těm argumentům, které říkají odpůrci tohoto rozhodnutí. Já si myslím, že se jedná o klasický právní spor, o, řekněme, kompetenční spor. Já si myslím, že ten výklad paragrafu 448 je zcela zřetelný a ....

Moderátor (Martin Veselovský):
I přesto, že vaši odpůrci, včetně, například soudkyně Křikavové, evidentně vycházeli asi z jiných paragrafů?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Podívejte. Soudkyně Křikavová, samozřejmě má nárok na svůj právní názor a žádným způsobem nemůže být za svůj právní názor sankcionována, to bych chtěl předeslat, aby nedocházelo k nějakému nedorozumění. Ale říká 15.4.: "V momentě, kdy obdržím rozhodnutí", bez formálních nedostatků, na které jsem upozorňoval, tam šlo o určitou záměnu v jméně, "jsem ze zákona povinna řízení okamžitě přerušit a celou věc předat příslušným orgánu v téhle zemi". A já musím říct, na základě čeho jsme se rozhodovali. Za prvé, ta stanoviska ministerstva spravedlnosti byla z počátku skutečně velmi zdrženlivá, protože jsme v tu dobu neměli žádné záruky katarské strany, že bude řízení pokračovat. Za druhé, jsme chtěli pro naše občany získat záruku vzájemnosti. To znamená, pokud by byl český občan v nějakém problému v arabském světě, zejména tedy v Kataru, tak aby Česká republika mohla požádat o jeho vydání do České republiky.

Moderátor (Martin Veselovský):
My jsme chtěli dosáhnout toho, že bude s Katarem uzavřena smlouva o vzájemné právní pomoci?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ano. Katar jednak slíbil reciprocitu....

Moderátor (Martin Veselovský):
V té době, mezi zářím, a řekněme, dubnem?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ano, samozřejmě. My jsme jednak žádali reciprocitu na bezesmluvním principu. To znamená záruku katarské strany, že tak to bude až do doby uzavření řádné smlouvy pokračovat vůči České republice, vůči českým občanům. A také jsme chtěli uzavřít příslušnou smlouvu, která by tyto věci upravovala do budoucna.

Moderátor (Martin Veselovský):
A jaksi na podporu těchto úmyslů, bylo z vašeho pohledu dobré, onoho člena královského rodu katarského, dát trestní stíhání katarským úřadům.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Podívejte, pokud bychom tento krok neudělali, tak si opravdu nedokážu představit situaci českých občanů, kteří by se ocitli v podobné situaci v celém arabském světě. Já si myslím, že pro české občany by bylo velmi nepříjemné a velmi nekomfortní, kdyby měli být vystavování stíhání prostě v zemi, která má naprosto jiné kulturní zvyklosti. Podívejme se na to, co Česká republika udělala pro to, aby dva lidé, kteří byli odsouzeni v Thajsku za pašování drog, aby je dostala do České republiky. Museli jsme kvůli tomu měnit zákon.

Moderátor (Martin Veselovský):
Dobře, pane ministře, já vám skočím do řeči.....

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Co jsme udělali pro to, abychom naše dva občany získali z Kuby, kteří byli zadrženi na Kubě. Jako, je to, prosím vás, součástí standardních vztahů mezi dvěma státy a historicky, historicky vždycky za ty vztahy mezi dvěma suverénními státy vždycky odpovídala vláda, nikoliv moc soudní.

Moderátor (Martin Veselovský):
Tak! Pane místopředsedo, já jenom zopakuji tu úplně úvodní otázku, je z vašeho pohledu důvod tohoto člověka vydat ke stíhání katarským úřadům?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Musím nejdřív říct jednu větu. Je to věc, která není pravomocně ukončená, a proto je velmi obtížné ji komentovat. Budu říkat svůj subjektivní pohled na věc. Já jsem přesvědčen, že tento důvod není. Jsem přesvědčen o tom, že trestní řízení by mělo proběhnout v České republice. A následně, v případě, když bude rozhodnuto případně o trestu odnětí svobody, potom tento člověk může být vydán k výkonu trestu do Kataru. A teď, proč si myslím, že ministerstvo spravedlnosti postupovalo přinejmenším neprofesionálně, nechci říct hloupě, a vůbec nechci komentovat spekulace o nějaké korupci, protože to sem nepatří. Není možné, podle mého názoru, ...

Moderátor (Martin Veselovský):
Teď si to všichni tak jako podvědomě myslí.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Já vím, ale já nemám sebemenší důvod teď podezírat pana ministra, že rozhodoval pod motivací nějaké korupce. Nemám, a říkám to jednoznačně!

Moderátor (Martin Veselovský):
Tak jsem to nemyslel!

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Říkám to jednoznačně. Ten problém, podle mne, spočívá v tom, že nelze na to nahlížet jen optikou trestního řádu. Je potřeba také číst Ústavu, je potřeba číst příslušný článek v Listině základních práv a svobod o tom, že nikdo nemůže být odňat svému zákonnému soudci. Ale je třeba také, pane ministře, číst své vlastní instrukce. Neboť vy sám jste podepsal a vydal v únoru tohoto roku instrukci ministerstva spravedlnosti o postupu soudů ve styku s cizinou ve věcech trestních. Mohu tady odcitovat spisovou značku 81/2002 MOJ/42. A tam jsou důležité ty formální náležitosti, jak postupovat v těchto případech, a je to vaše instrukce. A tam v paragrafu 53 se říká: "Jde-li o předání trestního řízení ve smyslu paragrafu 448, zašle soud ministerstvu návrh".

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ano. V případě, že se tak děje z iniciativy soudu.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Odstavec tři. Přikládá se ověřená kopie spisu. A hlavně ale, jsou zde ty materiální podmínky, a to souvisí s tím, na co jste se ptal. Jestli si myslíme, že to má smysl vydat, nebo nemá. A tam se v té samé vaší instrukci, pane ministře, se hovoří, že předání lze využít zejména v případě, kdy se osoba zdržuje doma, tedy míněno v Kataru, a nelze na ni dosáhnout. A tady je zjevné, že doma se katarský princ nezdržuje, že je v České republice. A já si dál kladu tedy ty otázky: "A co spoluobvinění, co poškození?". Když předáme to trestní stíhání do Kataru, jak zajistíme ochotu poškozených jezdi svědčit do Kataru? Jak zajistíme pro spoluobviněné, aby jezdili vypovídat do Kataru?

Moderátor (Martin Veselovský):
Já ...

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Poslední větu, prosím o tu možnost. Takže, existuje možná spor mezi trestním řádem a Ústavou, ale ministerstvo, podle mého hlubokého přesvědčení, a pan ministr konal v rozporu se svou vlastní instrukcí.

Moderátor (Martin Veselovský):
Pardon. Paní nejvyšší státní zástupkyně Marie Benešová, mimo jiných výroků, ke kterým se ještě dostaneme, také iniciovala šetření vašeho postupu. My jsme se jí dotázali, poprosím režii o další grafickou ukázku. Ona písemně přímo pro Sedmičku odpověděla. Ta její odpověď mimo jiné zní: "Postup ministerstva spravedlnosti byl v rozporu s právní řádem, a na tomto názoru setrvávám. Vyšetřování postupu ministra spravedlnosti jsem iniciovala, protože jsem vázána zásadou stíhat trestné činy, o kterých se dozvím". Nejvyšší státní zástupkyně České republiky říká, že byl spáchán trestný čin. V tomto, jaksi ohledu, o kterém se teď, tady bavíme. To je vážné tvrzení.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
To je velmi vážné tvrzení. A já teda musím říct, že to je tvrzení k zamyšlení. Tak, jako jsme dementoval výrok svého mluvčího Petra Dimuna o tom, že pokud by se ukázalo, že právní názor soudkyně Křikavové byl vadný, a tak jsem dementoval ten výrok, který směřoval k možnosti zahájení kárného řízení, protože jsem přesvědčen, že postup ke sjednocování právních názorů nemůže vést přes nějakou kriminalizaci, nebo represivní postupy vůči těm, kteří zastávají odlišný právní názor. To je zcela jasné. A chápu i znepokojení Soudcovské unie ČR, která se postavila v tom smyslu, že není možné podávat kárnou žalobu na soudkyni, která by měla odlišný právní názor, než právní názor ministerstva. Já si myslím, že ze strany nejvyšší státní zástupkyně se jedná o zastrašování, a nejenom ministerstva, ale dokonce i soudu. Protože, já znovu říkám, že soudkyně Křikavová....

Moderátor (Martin Veselovský):
Proč by paní nejvyšší státní zástupkyně měla důvod vás zastrašovat?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Že soudkyně Křikavová řekla 15.4., že v momentě, kdy obdrží formálně správné rozhodnutí ministra, tak jí nezbývá, než ze zákona je povinna řízení okamžitě přerušit a celou věc předat do Kataru. Nejvyšší státní zástupkyně zahájila jakési šetření, o kterém nejsem ani oficiálně informován, já jsem se o tom dozvěděl z novin. Musím říct, že to pro měl byl šok, když jsem šel takhle odpoledne po ulici, zvonil mi mobilní telefon, a novinář z deníku Hospodářské Noviny se mě táže, zda vím, že nejvyšší státní zástupkyně zahájila jakési šetření. Tak, to musím říci, že to je opravdu velmi na pováženou. Tak, najednou soudkyně Křikavová mění svůj právní názor oproti tomu, který prezentovala na začátku.

Moderátor (Martin Veselovský):
Myslíte, že Marie Benešová zastrašuje, jak ministerstvo, tak soudce?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
No, myslím si, že ta souvislost tady prostě jednoznačně je.

Moderátor (Martin Veselovský):
A proč by to měla dělat, pane ministře?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já prostě nevím, proč nejvyšší státní zástupkyně, pokud má jiný právní názor, tak nepožádala ministerstvo spravedlnosti o vyjádření. Nic takového v tomto případě nenastalo. A nejvyšší státní zástupkyně podala ten podnět přes šetření, na základě neúplných informací. Ona si nevyžádala spis ministerstva spravedlnosti. Nejvyšší státní zastupitelství nedisponovalo...

Moderátor (Martin Veselovský):
Pro ten spis se u vás, v uvozovkách bych řekl, stavili policisté.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ano, ale dávno po tom, co nejvyšší státní zástupkyně iniciovala šetření a ...

Moderátor (Martin Veselovský):
Tak, pane ministře, dáme ještě slovo....

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Poslední větu. Nejvyšší státní zástupkyně nevěděla v době, kdy tuto instrukci dávala, že tady existují jasné záruky katarské strany, že bude v trestním řízení pokračovat. A nevěděla o zárukách katarské strany, že tady existuje záruka reciprocity ve prospěch českých občanů.

Moderátor (Martin Veselovský):
Bezesmluvní, nutno říci.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Bezesmluvní. Prozatím bezesmluvní a vůle uzavřít smlouvu.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Já jsem hlavně rád, že pan ministr tady dementoval postup, nebo názor, stanovisko, svého tiskového mluvčího, protože jsem považoval za v právním státě nepřijatelné, aby někdo vyhrožoval kárnou žalobou soudci za jeho právní názor. A já se kloním k tomu, že se jednalo ze strany soudkyně o vyjádření jejího právního názoru. Shodou okolností, je to stejný právní názor, který mám já, ale to ještě není v tuto chvíli směrodatné. Za druhé, uvědomme si, že to je složitý právní spor. Já jsem přesvědčen o tom, že ministerstvo postupovalo v rozporu s Ústavou, s Listinou základních práv a svobod, a zejména v rozporu se svojí vlastní instrukcí, pane ministře.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já bych se k té Ústavě ještě vyjádřil.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Ale domnívám se, že jednání paní Benešové by se mělo, už v minulosti, ale i v současnosti, a do budoucnosti, jaksi mělo by vykazovat jisté známky mediální zdrženlivosti. Já se nedomnívám, že je šťastné, když takto často, a takovýmto způsobem vystupuje v médiích. Prostě, to jsou věci, které se mají řešit v rámci jednání, mají se řešit, vzhledem k tomu, že se jedná o právní spor, vzájemnou debatou, nebo vyčkání rozhodnutí soudu. Prostě, přiznám se, že trochu nerozumím tomu aktivistickému přístupu, jakkoliv já postup ministerstva spravedlnosti neschvaluji, a považuji je za špatný.

Moderátor (Martin Veselovský):
Pane ministře, dostaneme se k té směrnici ještě, protože čeká nás, kromě jiného, ještě zákon o střetu zájmů.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ale k té Ústavě. Podívejte se, Ústava říká, že nikdo nesmí být odebrán zákonnému soudci. Tedy soudci, kterého stanoví zákon. Jestliže zákon stanoví, v kterém okamžiku je možné trestní věc předat do ciziny, tak je to v souladu se zákonem. A mimochodem, toto ustanovení je tam ve prospěch obviněného. Jestliže obviněný s předáním souhlasil, tak si myslím, že to není porušení Ústavy.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Já prostě s tímto nemohu souhlasit. A myslím si, že .....

Moderátor (Martin Veselovský):
Já to chápu, že s tím nesouhlasíte. Nebo tuším, ale....

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Že ministr přece nemůže rozhodovat o takové věci bez znalosti toho soudního spisu. Vy jste, pane ministře, ten spis k dispozici neměl.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Ale, vždyť jsme tu věc sledovali od listopadu! Od listopadu na základě požadavku ministerstva zahraničí.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Vy jste ten spis k dispozici neměl, a prostě představa, že ministr bude rozhodovat o tom, koho vydá, nebo nevydá, kam, bez toho, aniž by o tomto primárně rozhodl soud, já považuji za nemožné. Nemožné, nemohu s tím souhlasit.

Moderátor (Martin Veselovský):
Tak! K problematice, pardon, státních zástupců a soudců se ještě za chvíli vrátíme.

Na řadě je ale téma, které zejména s personálním obsazením nové vlády získává na důležitosti. Zákon o střetu zájmů.

Nastávající poslaneckou novelu zákona o střetu zájmů si stěžují nejen zastupitelé měst a obcí, ale přidala se k nim i část senátorů.

Přemysl Sobotka /ODS/, předseda Senátu:
My jsme dali dvě ústavní stížnosti, pod které se podepsalo 53. A věřím, že minimálně 70 senátorů s tím souhlasí.

Odpůrci současné právní úpravy tvrdí, že zákon je nesmyslný a znemožňuje práci zastupitelů, především v menších obcích.

Přemysl Sobotka /ODS/, předseda Senátu:
Tento zákon je opravdu lidovou tvořivostí a nestandardním zákonem.

Jeho tvůrci se ale proti tomu ohrazují.

Telefonuje Miroslav Kala, jeden z tvůrců poslanecké novely zákona o střetu zájmů:
Já se domnívám, že u nás je velká mezera mezi vnímání střetu zájmů veřejnosti, a mezi tím, jak střet zájmů vnímají sami politikové. A z toho vychází ty stížnosti, které se objevují.

Telefonuje Zuzka Rujbrová, poslankyně /KSČM/:
Poslanecký klub KSČM akceptoval poslanecký návrh zákona o střetu zájmů pouze proto, že vládní návrh zákona nebyl v té době ještě zpracován.

Ministerstvo spravedlnosti teď přichází s návrhem nového zákona. Ten počítá například s přísnějšími sankcemi a uveřejněním majetkových přiznání politiků na internetu.

Telefonuje Petr Dimun, mluvčí ministerstva spravedlnosti:
Ten zákon je velmi přísný vůči politikům v tom, že jasně definuje pravidla, podle kterých mají vykonávat svoji pravomoc.

Nový kabinet premiéra Paroubka by se návrhem zákona o střetu zájmů měl zabývat na své nejbližší schůzi.

Moderátor (Martin Veselovský):
Vezměme to popořadě. Nová ministryně informatiky se jmenuje Dana Bérová, její manžel, Jan Dobrovský, bývalý lobbista, pracuje jako poradce pro mosteckou uhelnou společnost, kterou vlastní EPIEN GROUP. Ta se snaží v privatizaci získat Severočeské doly. O privatizaci bude rozhodovat vláda. V ní sedí Dana Bérová. Nepřijde vám to, pane ministře, jako střet zájmů?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Tak, já si myslím, že za prvé, je třeba, aby veškeré střety zájmů veřejnost znala. Ten zákon o střetu zájmů je také postaven na principu informování veřejnosti. Primární na principu.....

Moderátor (Martin Veselovský):
Zkuste mi odpovědět na tuto konkrétní otázku!

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Informování veřejnosti. Já jsem přesvědčen, že v tomto případě se nejedná o nějaký faktický střet zájmů, protože....

Moderátor (Martin Veselovský):
Proto to veřejnost ví?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Paní ministryně Bérová bude pod takovým drobnohledem médií, že si nemůže dovolit nějaký krok stranou ve prospěch svého manžela. Já si myslím, že je to tak evidentní. Kdyby to paní ministryně Bérová udělala...

Moderátor (Martin Veselovský):
A můžete říct, pod jakým drobnohledem médií bude při uzavřených jednáních na ministerstvu, která se budou týkat tisíce různých věcí?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já si myslím, že na ministerstvu informatiky se opravdu nerozhoduje o uhlí. To si myslím, že je zcela evidentní. A sám jste řekl, že pan Dobrovský má nějakou poradenskou smlouvu se společností, která se uchází o uhlí. A paní ministryně Bérová jasně řekla, že v této věci nebude žádným způsobem ani vystupovat, ani hlasovat. A já si myslím, že by bylo korektní, aby se v této věci ......

Moderátor (Martin Veselovský):
Takže, v této věci to není nebezpečný střet zájmů? Rozumím tomu dobře?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Se v této věci jednání vlády vůbec neúčastnila.

Moderátor (Martin Veselovský):
Rozumím. Já vám dám slovo, jenom postoupím o kousek dál. Předseda vlády Jiří Paroubek je členem správní rady Vysoké školy finanční a správní, kterou založila také EPIEN GROUP. Je toto konflikt zájmů? Sedí v té správní radě s panem Koláčkem.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já tu kauzu neznám. Nevím, zda premiér Paroubek hodlá tuto aktivitu ukončit, či zda považuje vlastně svoji činnost v neziskových organizacích jako možnou. Já jsem s ním o tom nehovořil, a proto nemám v tuhle tu chvíli potřebu se k tomu nějakým způsobem vyjadřovat.

Moderátor (Martin Veselovský):
Pane ministře, já si ale myslím, že by jste se měl vyjádřit. Jste členem vlády, jste ministrem vlády, a já vám říká: "Ano, je neplaceným členem správní rady Vysoké školy finanční a správní. Sedí tam se šéfem EPIEN GROUP".

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Podívejte se, členové politických stran, i významní členové, ať už z opozice, nebo koalice, jsou v určitých neziskových společnostech a zákon to nezakazuje. Jestli v tomto případě se jedná o střet zájmů, já si myslím, že pan premiér Paroubek, který byl ministrem pro místní rozvoj, tak neměl žádné vztahy, které by se týkali Epienu. Já si myslím, že tam je historicky. Snad tam nebyl pro Boha jmenován jako ministr pro místní rozvoj, nebo dokonce předseda vlády. A uvidíme, jakým způsobem s tímhle tím naloží.

Moderátor (Martin Veselovský):
Vy mi trošku uhýbáte, pane ministře.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Jistě, ale já si myslím, že by tady měl sedět pan premiér Paroubek, a ptát se jeho. Já o tom vím jedinou informaci.

Moderátor (Martin Veselovský):
Já vím, že nejste pan Paroubek.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já vím jedinou informaci, a to je z novin, která přináší fakta, že pan předseda vlády sedí v nějaké organizaci, v nějaké neziskové organizaci.

Moderátor (Martin Veselovský):
Dobře, pokud by jste připustil, že věříte informaci z novin, tak pro vás toto není střet zájmů? Pro vás tato informace nevede k nějaké nervozitě o vztazích mezi panem premiérem a EPIEN GROUP a budoucí privatizací?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já si nemyslím, že by vztahy mezi předsedou vlády a EPIEN GROUP byly nějaké extrémně provázané. To já si myslím, že.....

Moderátor (Martin Veselovský):
Víte něco víc, než já, nebo vycházíte jenom z toho tisku?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Já vycházím hodně z tisku. Ale pochopitelně, v těchto informacích tisk prostě informuje veřejnost a informuje i politickou scénu. A v tisku se neobjevily žádné spekulace o tom, že by tam bylo nějaké pupeční provázání mezi předsedou vlády a .....

Moderátor (Martin Veselovský):
Pupeční provázání? Vy jste právník, pane ministře. To je zvláštní termín. Pane místopředsedo, váš názor na dva případy?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Já bych je odlišil od sebe. A myslím si, že je jiný případ to, když člověk sedí ve správní radě univerzity, vysoké školy, občanského sdružení, nadace, nadačního fondu. A druhý případě je ten, o kterém jsme hovořili, a to je paní ministryně Bérová. Je to považuji, a teď prosím, aby to nebylo vnímáno jako osobní útok proti ní, v žádném případě. Já jsem vždycky zastáncem toho, aby se na jedné straně nepostihovali příbuzní politiků, na straně druhé ale, aby se zbytečně nenabíhalo, lidově řečeno, na vidle. A podle mne, paní Bérová, je klasickým učebnicovým případem ministryně, která neměla být jmenována do své funkce. Protože, její manžel je velmi zdatný lobbista, a to myslím v dobrém slova smyslu. A tady se nedá říct, že nedostane žádné informace, že paní Bérová nebude hlasovat, neboť u nich doma v kuchyni nikdo sedět nebude, a pokud se tam nenasadí policejní odposlech, což je možné v této zemi, tak se nikdo nedozví.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Vy by jste to podporoval?

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Samozřejmě, že nepodporoval. Ale tady jsou další případy, které souvisí s prací pana Dobrovského. To je jeho působení pro Československou obchodní banku. V kompetenci ministerstva informatiky jsou pošty, rozhodování o Poštovní spořitelně, o tom, jestli ČSOB bude mít prodlouženou smlouvu, nebude mít prodlouženou smlouvu. Paní ministryně Bérová je členkou vlády, vůči které je vedena arbitráž ze strany společností, jejichž spolumajitelem byl, nebo možná ještě je, pan Dobrovský. Ze strany společnosti, kde ona pracovala jako jedna z ředitelek. Prostě, nedokáži si představit jasnější příklad toho, kdy existují důvodné pochybnosti o tom, že došlo ke střetu zájmů. A já její jmenování považuji za velmi špatný příklad.

Moderátor (Martin Veselovský):
Tolik reakce místopředsedy Langera.

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
A to dodávám s hlubokým přesvědčením, že si nemyslím, že by měli být rodinní příslušníci postihování kvůli tomu, že pan Němec je ministr, že já jsem poslanec. Ale, měli by se definovat nějakou racionální mez, a tady si myslím, že byla překročena.

Moderátor (Martin Veselovský):
Tak, své názory jste řekli. Já se vrátím k samotnému zákonu o střetu zájmů. Naposledy novelizovaný zákon o konfliktu zájmů, který platí od tohoto roku, zavádí novinku. V zastupitelstvech nesmějí být lidé, kteří jsou ve vedení příspěvkových organizací, zřizovanými danými obcemi. Jinak řečeno, zastupitel v dané obci nemůže být ředitelem školy místní. Samo ministerstvo vnitra rozeslalo takovou doporučující instrukci, aby podle novely zastupitelstva nejednali a vyčkali na rozhodnutí Ústavního soudu ČR, který se tím zaobírá. Pane předsedo, je to tak, že státní správa de facto toleruje nezákonné jednání v tuto chvíli? Je tak?

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Tak, já si myslím, že tady z hlediska obsahu asi budeme s panem místopředsedou Langerem ve shodě, protože my jsme pro tento zákon nehlasovali....

Ivan Langer, místopředseda Poslanecké sněmovny a místopředseda ODS:
Až na pana místopředsedu US-DEU, pana Karáska.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Stejně jako ODS. Já ten zákon....

Moderátor (Martin Veselovský):
Vy jste se pane.... Vaši poslanci, vaši poslanci se dílem zdrželi, což se dá vyjádřit jako takové, jaksi hlasování, nehlasování. Dílem, včetně vás.

Pavel Němec, ministr spravedlnosti a předseda US-DEU:
Hlasoval jsem proti, víte to dobře. Víte to dobře, pane redaktore, že pokud se zdržíte hlasování, tak je to stejné, jako hlas proti. Prostě, ten zákon, aby prošel, protože získá aktivní podporu. Ale, pojďme k věci. Já si myslím, že ten zákon je věcně špatně. Je na hraně souladnosti s Ústavou. A z hlediska procedurálního, já si myslím, že je v rozporu s ústavním p