Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Tiskové zprávy / Otevřený dopis ing. Karlu Březinovi, ministru vlády České republiky

[15.04.2000]

Drogy

Otevřený dopis ing. Karlu Březinovi, ministru vlády České republiky

Ve věci financování protidrogové politiky.

Vážený pane ministře,

Obracím se na Vás s naléhavou žádostí ­ a prosbou. Žádostí je můj dopis proto, že jev, o jehož řešení si Vás dovoluji požádat, v sobě skrývá mimořádně nebezpečný potenciál, hrozící poškodit Českou republiku nejen co do výjimečně dobrého renomé naąi země v oblasti preventivní, léčebné a resocializační složky protidrogové politiky, ale i ve smyslu negativního dopadu na zdravotní stav široké populace a tedy i na státní finance.

Prosbou pak je můj dopis proto, že se na krizovém stavu, jehož vyřešení se s nástupem do současného úřadu stalo součástí Vašich povinností, nemalou měrou spolupodíleli mí kolegové z Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, jejíž jsem místopředsedou. Cítím za něj tedy zodpovědnost nejen z titulu skutečnosti, že protidrogová politika patří mezi oblasti, jimiž se dlouhodobě zabývám.

Dovolte mi, abych pro přehlednost krátce shrnul vývoj kapitoly Veřejné pokladní správy (VPS) "Výdaje na protidrogovou politiku," jak jsem o něm byl informován.Meziresortní protidrogová komise (MPK) ústy Vašeho předchůdce Jaroslava Bašty požadovala pro letošní rok z VPS vyčlenit na výše zmíněnou kapitolu 172 miliónů Kč; spolu s tímto požadavkem předložila podrobný rozklad, který máte jistě k dispozici. Dovolte mi tedy jen podotknout, že mimořádný důraz nově byl ­ po mém soudu zcela správně ­ věnován programům následné péče coby vůbec nejúspěšnější (a v ČR dosud nerozvinuté) léčebné modalitě z celého spektra postupů, jež má protidrogová terapie k dispozici, a vzdělávací a kontrolní složce práce MPK ­ tedy snaze o další zkvalitnění celého oboru.

Ministr financí 9. září 1999 informoval ministra bez portefeuille o krácení tohoto požadavku ze strany ministerstva financí při přípravě návrhu státního rozpočtu na částku 135 mil. Kč (tj. na 90 % úrovně roku 1999). Podle vyjádření ministra Mertlíka byla tato rozpočtová kapitola krácena na rozdíl od jiných pouze o 10 % proto, že protidrogová politika je vnímána jako priorita vlády ČR. V průběhu dalších příprav návrhu rozpočtu pro rok 2000 byla kapitola VPS "Výdaje na protidrogovou politiku" krácena o 21 mil. Kč, a to ve prospěch Meziresortní komise pro záležitosti romské komunity.

Tento krok považuji za chybný, a to především proto, že Meziresortní komise pro záležitosti romské komunity nemá žádnou koncepci dotačního programu pro rok 2000. Pro dokreslení své dlouhodobé nespokojenosti s prací tohoto vládního orgánu musím uvést, že mu v roce 1999 byly opakovaně za týmž účelem opakovaně nabízeny odborem prevence Ministerstva vnitra ČR finanční prostředky z kapitoly VPS "Program prevence kriminality." Meziresortní komise pro záležitosti romské komunity však nedokázala nalézt využití by pro jediný haléř.

Konečný návrh výše finančních prostředků vyčleněných v rozpočtové kapitole VPS "Výdaje na protidrogovou politiku" pro jednání v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR pak činil 114 miliónů Kč, tedy cca 66% původního požadavku Meziresortní protidrogové komise. Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR při projednávání návrhu rozpočtu pro rok 2000 pod pořadovým číslem 69 dále rozhodla takto: "Kapitola VPS - v rámci výdajů na protidrogovou politiku účelově vázat částku 40 mil. Kč na investiční program ´Výstavba veřejně přístupných sportoviš´ (oblast prevence kriminality a s ní související sociálně patologické jevy)."

Obávám se, že ze strany navrhovatelů tohoto ustanovení ­ a koneckonců všech, kteří pro jeho schválení hlasovali ­ došlo k fatálnímu nepochopení rozdílu mezi pojmy "specifická primární (protidrogová) prevence" a "nespecifická prevence kriminality a dalších sociopatologických jevů."

Druhý z nich totiž v rámci Komplexního součinnostního programu prevence kriminality spadá do kompetence odboru prevence Ministerstva vnitra ČR a z definice do něj patří především programy investičního charakteru, tedy např. výstavby sportoviš, kluboven, azylových domů apod. Nezpochybňuji nijak jejich potřebnost, jsem však příznivcem systémových a kvalifikovaných řešení, konstruovaných na podkladě korektní a hluboké analýzy situace a potřeb. Jsem přesvědčen, že k ní nedošlo ­ a že vzhledem k naprosté nepřipravenosti projektů i nepřipravenosti příslušného resortu (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy) k tak rozsáhlé investiční akci nebude oněch 40 miliónů Kč s vysokou pravděpodobností nijak smysluplně využito.

MPK z rozpočtové kapitoly VPS "Výdaje na protidrogovou politiku" naopak přispívá zejména na provozní náklady, tj. na zabezpečení realizace programů a aktivit v oblasti specifické prevence, léčby a resocializace. Na tyto programy tak zůstalo v kapitole VPS 74 mil. Kč, tj. necelých 50 % úrovně prostředků, vyčleněných v roce 1999, a 43 % z částky požadované MPK pro zabezpečení programů protidrogové politiky v roce 2000.

Není pochyb o tom, že takovéto krácení prostředků může mít nedozírné následky nejen pro zdravotní stav a další osud závislých na omamných na psychotropních látkách (OPL) (a už podstupují abstinenční léčbu nebo využívají některé z nízkoprahových služeb) a pro primární prevenci, která má zabránit dalšímu vzestupu užívání OPL především v rizikových skupinách mladistvých a mladých dospělých.

Státní i nestátní zařízení, jimž především jsou finanční prostředky určeny (a jimž již byly přiděleny v rámci přísných dotačních řízení MPK), totiž službami o závislé a jejich podchycením pečují i o veřejné zdraví. Není tajemstvím, že jakkoliv se může Česká republika pochlubit mimořádně příznivým stavem v oblasti prevence šíření HIV/AIDS, stále palčivější hrozbu představuje vzestupný trend nových nákaz všemi formami virového zánětu jater, z nichž zejména typ C je označován za typickou hepatitidu "narkomanskou." I v ČR se více než šedesát procent nově nemocných nakazilo díky nitrožilnímu užívání drog. Je třeba podotknout, že virová hepatitida C (a B) se nešíří jen injekčními vpichy, ale řadou dalších způsobů, které ohrožují i ty, kteří žádné drogy nikdy neužívali. V této souvislosti je zřejmé, že čím větší bude rezervoár infekce mezi uživateli drog, tím větší nebezpečí hrozí celé společnosti. Připomínám, že hrubý odhad nákladů na léčení jednoho případu virové hepatitidy C přesahuje částku 350 tisíc Kč a že i při důsledném zachování léčebného režimu je úspěšnost takové terapie jen 30-40%. Zbytek případů přechází do chronického onemocnění s vysokou pravděpodobnosti vývoje jaterního selhání a/nebo novotvarů, tedy nemocí se smrtelnou prognózou. Tím ovšem výčet hrozících (nejen zdravotních) rizik pro širokou populaci nekončí.

Signály, které nově přicházejí z celé ČR, přesvědčivě prokazují, že provoz výše zmíněných léčebných, kontaktních a preventivních zařízení je vážně narušen a v některých případech je ohrožena přímo jejich existence; otevření nových plánovaných zařízení typu tolik potřebné následné péče je pak přímo znemožněno. Smutnou skutečností zůstává, že krizová situace nastává především v regionech, které jsou negativními jevy, souvisejícími se zneužíváním drog, dlouhodobě zasaženy nejvíce.

Tento stav spolu s obecně neuspokojivou dotační politikou (schválené prostředky jsou již léta poukazovány až v průběhu druhého čtvrtletí kalendářního roku a je nutno je vyčerpat do posledního dne téhož roku, což nijak nepřispívá ani k harmonickým poměrům uvnitř zařízení či jeho účetním vztahům navenek, ani k účelnému financování) znamená další oslabení tří pilířů protidrogové politiky: prevence, léčby a minimalizace škod (harm reduction). Jinými slovy: po posílení represe, vyjádřeném především novelizací "drogových paragrafů," jež vstoupily v platnost 1.ledna 1999, dochází k dalšímu vychýlení rovnováhy "pilířů" a tedy k ohrožení protidrogové politiky jako celku.

Prosím Vás tedy, abyste se plnou vahou zasadil o zvrácení tohoto nepříznivého trendu a o nápravu nesystémových kroků, k nimž v průběhu schvalování rozpočtu došlo. Jistě lze uvažovat o převedení potřebných prostředků například z fondů Konsolidační banky nebo z výnosů, které do státní pokladny poplynou v důsledku privatizací, případně o dalších řešeních. Zároveň apeluji na důslednou kontrolu využití oněch nešastně převedených 40 miliónů Kč.

Závěrem bych Vás rád ujistil, že existuje-li způsob, jímž bych Vám mohl být v této snaze nápomocen, můžete počítat s mou naprostou vstřícností a plnou podporou.

S pozdravem

V Praze dne 15. dubna 2000, Ivan Langer

 

Každý z nás má právo na svůj názor