Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Média o IL / iDnes.cz: Místo několika úřadů poběžíte jen na matriku, slibuje vnitro

[04.06.2008]

eGovernment

iDnes.cz: Místo několika úřadů poběžíte jen na matriku, slibuje vnitro

eGovernment: Snadnější komunikace občanů s úřady

Ministerstvo vnitra slibuje, že lidem uleví od běhání po úřadech. Například teď, když se žena vdá, musí navštívit třeba i desítky úřadů. Po změně, která ale zatím nemá přesné datum, by to byl úřad pouze jeden.
 
V současné době čeká ty, kteří si změní bydliště nebo jsou čerstvě ženatí či vdané, běhání po mnoha místech. Žena s novým jménem si musí vyřídit všechny doklady.

"Musí změnit cestovní pas, řidičský průkaz, nahlásit změnu zdravotní pojišťovně, bance k číslu svého účtu, pokud má živnostenský list, musí nahlásit změnu i tam," vyjmenovává vedoucí oddělení matrik Prahy 1 Lenka Jelínková.

Pokud by příjmení po svatbě změnil muž, čekalo by ho to samé. "Jinak mu stačí nahlásit jen změnu stavu na evidenci obyvatel," podotkla matrikářka.

Když zákon o základních registrech projde, stačilo by dojít jen na matriku. Odtud by se veškeré změny automaticky dostaly do ostatních databází. Podle ministerstva vnitra by to mohlo být na začátku roku 2010. Návrh však jde teprve letos v červnu k projednávání do vlády.

V praxi by to pak vypadalo tak, že čerstvě vdaná žena přijde na matriku nahlásit změnu jména a stavu. Tamní úředník by údaj změnil v evidenci obyvatel a po svolení registru práv a povinností by se změna zapsala i v registru obyvatel a údajů. Odtud by se nový údaj dostal na všechna místa státní správy.

"Takových míst jsou stovky. Počínaje evidencí obyvatel a registrem řidičských průkazů, konče místem, kde se evidují poplatky za psy," vyjmenoval ředitel sekce informatiky ministerstva vnitra Jindřich Kolář.

V budoucnu by měly být čtyři základní registry - obyvatel, osob a územní identifikace, adres a nemovitostí. Čtvrtým by měl být registr práv a povinností, který by stanovoval, jak spolu mohou jednotlivé registry komunikovat. Osobní údaje by tak byly shromážděné jen na jednom místě.

Náklady na pořízení registrů se budou podle Koláře pohybovat ve stovkách milionů korun, z 85 procent by ale měly být hrazeny z dotací evropských strukturálních fondů. Zbytek půjde ze státního rozpočtu, upřesnil.

Nová občanka s mnoha funkcemi
To ale není jediný plán, propojené registry jsou pouze prvním krokem k celkové reformě. Například pro čerstvě vdanou ženu by po jejich spuštění běhání příliš neubylo, protože kromě prostého nahlášení změn údajů si potřebuje vyřídit i nové doklady.

Na začátku roku 2010 by ale měla podle ministerstva začít platit elektronická občanka, vzhledem podobná kreditní kartě.

Ministerstvo chce prosadit, aby karta kromě základních osobních údajů nesla i informace o dalších dokladech. Místo toho, abychom u sebe nosili občanský a řidičský průkaz, kartičku zdravotního pojištění, stačila by jedna karta.

Návrh se líbí i těm, kterých se týká. Například ministerstvo dopravy podle svého mluvčího Karla Hanzelky nemá se sjednocením dokladů problém.

Proti není ani Všeobecná zdravotní pojišťovna. "Všechny projekty, které usnadní komunikaci občanů s úřady jsou jistě prospěšné. Elektronický občanský průkaz může být jednou z možností, jak tohoto zjednodušení v budoucnu dosáhnout," řekl iDNES.cz její mluvčí Jiří Rod.

Podle něj by ale prioritou kromě funkčnosti a dostupnosti projektu mělo být i důsledné zabezpečení dat klientů.

Představa propojených registrů a elektronické občanky se zamlouvá i ženám, kterých se obíhání úřadů po svatbě týká nejvíc. "Těšila jsem, že po svatbě už budu mít od zařizování pokoj. Teď mě ještě čekají úřady, potřebuju všechny doklady nové," říká čerstvě vdaná Hana Červená.

Stejný názor mají i matrikářky. "Čekám na to dvanáct let, co na matrice pracuji. Myslím si, že by to bylo naprosto úžasné i žádoucí," je přesvědčená vedoucí oddělení matrik Prahy 1 Lenka Jelínková. Podle jejího názoru by to ale nebylo ulehčení jen pro občany: "Usnadnilo by to práci i úředníkům, spoustu údajů by si mohli zjistit sami."

iDnes.cz, 4. června 2008