Ivan Langer


Děkuji všem za dosavadní přízeň. Rád se s vámi potkám na mém Facebooku. Ivan Langer

Zaujalo mě...

Vrchní soud dal Ivanu Langerovi za pravdu ve sporu s vydavatelem MF DNES a idnes.cz (MAFRA, a.s.) o ochranu osobnosti a zrušil rozsudek soudu prvního...

více »

Ivan Langer
Curriculum vitea

Média o IL / Lidové noviny: Nová šance pro digitální TV

[29.09.2007]

Digitalizace

Lidové noviny: Nová šance pro digitální TV

Přechod na digitální televizní vysílání

Komerční televize Nova a Prima budou mít prvních šest digitálních konkurentů. Obě zároveň dostanou po jednom programu navíc. V České televizi zůstává reklama až do vypnutí analogového vysílání ještě nejméně tři roky, nejpozději ale do roku 2012. Na jeho konci se v Česku vypne poslední analogový vysílač a z pozemních stožárů bude televizní signál šířen už dále jen digitálně. Místa v éteru tak bude dost pro všechny televize, které budou chtít vysílat.

Takovou cestu narýsovali ve čtvrtek poslanci, když schválili novelu mediálních zákonů. Ta by mohla začít platit už začátkem příštího roku. „Toto je zákon skutečně pro deset milionů občanů,“ prohlásil ministr vnitra Ivan Langer, v jehož resortu vládní návrh vznikl. Vnitrem půl roku vyjednávaný kompromis přitom poslanci ve finále místy značně vychýlili.

Přímo zákonem stát pouští na trh šest nových digitálních televizí – TV Barrandov, Febio TV, Óčko, Pohoda, RTA a Z1. Navíc jim pomáhá, neboť kabelovým operátorům a provozovatelům mobilní televize přikazuje, aby v tzv. nejnižší programové nabídce povinně zdarma šířili i šestici nových programů, a to minimálně do konce roku 2011. Nováčci se tak hned zpočátku budou moci dostat asi do jednoho milionu domácností.

Nově a Primě poslanci prodloužili současné licence o osm let, do roku 2025 u Novy a do roku 2026 u Primy. Vzdají-li se včas svých analogových kmitočtů, na nichž se pak zbudují digitální sítě, dostanou každá oprávnění vysílat další jeden program.
Česká televize měla příští rok přestat vysílat reklamu, za což poslanci nedávno zvýšili koncesionářské poplatky. Teď se však reklama do ČT vrací, a to do doby, než se vypne analog. Na prvním programu ji bude až 0,75 procenta denního času, na ostatních 0,5 procenta. ČT ale nebude vydělávat sobě – ročně bude muset dávat 150 milionů korun do fondu kinematografie, 15 milionů telekomunikačnímu úřadu a zbytek na vládou kontrolovaný účet k digitalizaci ČT a jejího archivu.

Na mediální novelu může stát brzy doplatit. Majitel Febio TV Fero Fenič je proti prodloužení licencí Novy a Primy, a mluvil o arbitráži se státem o jeden a půl miliardy korun. Nicméně včera asociace šesti nových televizí, včetně Febia, uvedla: „I když byli současní vysílatelé zákonem opět zvýhodněni (prodloužení licencí), oceňujeme, že ve všech ostatních případech byl pro komerční televize dodržen princip rovnosti.“
Společnosti UPC se však povinnost šířit nově celkem dvanáct programů nelíbí. „Nemohu se smířit s tím, že stát určuje občanům, na které televize se mají dívat, a ještě k tomu zneužívá některých soukromých subjektů,“ říká generální ředitel UPC Václav Bartoň. „Budeme nuceni se bránit všemi právními prostředky, a to jak v tuzemsku, tak na úrovni Evropské komise,“ tvrdí mluvčí UPC František Malina.
Na jaře budou poslanci rozhodovat o další podstatné normě. V nyní přijaté diginovele se totiž odmítli podrobně zabývat legislativou pro televizi do mobilních telefonů. V rámci celé problematiky vysílacích sítí ji chtějí řešit novelou zákona o elektronických komunikacích.

***

Co všechno se změní

Co přináší nyní schválená novela mediálních zákonů:

šest nových digitálních stanic (TV Barrandov, Febio TV, Óčko, Pohoda, RTA, Z1) dostává licence, které jim už loni dala rada pro vysílání, ale pak o ně přišly u soudu

kabeloví a mobilní operátoři musejí ve svých televizních sítích povinně vysílat kromě čtyř programů ČT, Novy a Primy nově i šestici digitálních nováčků

televize Nova a Prima dostanou za aktivní přístup k digitalizaci jeden program navíc, a současné licence se jim prodlouží o osm let

reklamy a teleshoppingu může být na každém kanálu ČT až 5 procent ČT 1 může do vypnutí analogu vysílat reklamu až 0,75 procenta denního času, ostatní programy ČT 0,5 procenta

trh se po vypnutí analogového vysílání zcela uvolní – vstoupit na něj bude moci jakákoli stanice, splní-li zákonné podmínky, a nováčky už nebude vybírat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání

poslední analogový vysílač skončí nejdřív 10. 10. 2010, nejpozději 31. 12. 2012

Lidové noviny, 29. září 2007